8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2021

Status 1e VGR

Status 2e VGR

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

2023

8.3.1 Herontwikkelen Vestersbos Zevenaar

2024

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

2027

8.3.4 Ontwikkelen bouwgrondexploitaties

2025

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Jaar realisatie

2023

Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. "De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij?

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

De Omgevingsvisie loopt in tijd uit de planning. De overige onderdelen zijn wel conform planning.
Met het steeds uitstellen van de inwerkingtreding van de wet wordt de planning steeds opgeschoven. Volgens de laatste berichten treedt de wet nu in werking op 1 januari 2023, maar dit is niet 100% zeker. De Omgevingswet heeft invloed op het gehele ruimtelijke domein en heeft ook de nodige raakvlakken met het sociale domein. De voorbereiding op het vergunningenproces, de overgang naar het nieuwe omgevingsplan en de verbetertrajecten van de diverse werkprocessen inclusief het anders werken zijn grote opgaven. Een belangrijk aandachtspunt is de noodzakelijke digitaliseringsslag die wordt gemaakt en de gevolgen voor het ICT-beheer bij (volledig) digitaal werken en werken met het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Sinds begin 2022 is er een raadswerkgroep Omgevingswet en worden de voor te leggen raadsbesluiten voorbesproken en toegelicht in deze werkgroep. Ook de planning en andere keuzes die richting uw raad gaan worden met elkaar in dit maandelijkse overleg afgestemd.  

Voorstel raad

Kennisnemen van de vertraging.

8.3 Wonen en bouwen

8.3.1 Herontwikkelen Vestersbos Zevenaar

Jaar realisatie

2024

Herontwikkelen van de locatie van de voormalige schoolgebouwen van het Liemers college aan het Vestersbos in Zevenaar.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De opgave was herontwikkeling van de voormalige schoollocatie Vestersbos 4 in Zevenaar ten behoeve van woningbouw. U heeft op 16 september 2020 besloten om budget beschikbaar te stellen voor een haalbaarheidsstudie naar de huisvesting van het PO. Het haalbaarheidsonderzoek naar huisvesting van het PO in combinatie met VO en/of sportvoorziening is in 2021 afgerond. Op 24 november 2021 heeft u besloten een aanvullend budget beschikbaar te stellen voor het doen van aanvullend onderzoek en de effecten van twee varianten uit het haalbaarheidsonderzoek. U heeft eveneens de stedenbouwkundige kaders voor de locatie Vestersbos vastgesteld. Met deze investering dekken we in 2022 de (voorbereidende) planologische kosten om te komen tot een gewijzigd bestemmingsplan. Deze onderzoeken verwachten we grotendeels voor het eind van dit jaar af te ronden.

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

Jaar realisatie

2027

Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De regie op woningbouwprogramma is een continu proces. Wij willen een continue bouwstroom op gang houden. De lokale overheid speelt bij het aanbieden van voldoende woongelegenheid een belangrijke regierol. Wij gaan samen met marktpartijen en woningcorporaties ervoor zorgen dat binnen de gemeente goede en voor alle doelgroepen de juiste woningen beschikbaar zijn. Om de behoefte in te vullen bieden wij een gedifferentieerd woningbouwprogramma aan en zetten wij in op kwaliteit (bouwen naar behoefte).
Voor een actueel beeld houden wij om de drie jaar een regionaal woningmarktonderzoek, de resultaten verwachten wij in het vierde kwartaal van dit jaar. Daarnaast zijn meerdere afspraken (o.a. Woondeal en prestatieafspraken), acties dan wel overeenkomsten opgesteld die het mogelijk maken om een gedifferentieerd woningbouwprogramma te realiseren in de loop der jaren. De Liemerse woonagenda wordt regelmatig geactualiseerd. Als verdieping op het regionale woningmarktonderzoek hebben wij een onderzoek “ontwikkeling (sociale) woningvoorraad” laten uitvoeren. Met dit onderzoek is verder ingezoomd op de gemeente en op de kernen. Gezien het onderzoek constateren wij dat de gemeente nog een forse opgave heeft maar de uitkomsten in lijn zijn met de vorige onderzoeken en het ingezet beleid (50% betaalbaar waarvan 30% sociaal, sturing op woningbouw/ richtlijnen notitie, afspraken in de woondeal enz.).
Bij betaalbaar bouwen zijn in de Liemers afspraken gemaakt betreft betaalbaarheid; namelijk dat 2/3 van de plannen worden gerealiseerd in het betaalbare segment (waarvan 30% in de sociale sector, 20% tot een prijs van € 250.000, 17% tot de NHG-grens en het overige deel in het vrije segment). Wel moeten we constateren dat de gemeente te maken heeft met veel harde plannen (met vastgestelde bestemmingsplannen) waarvan de afspraken al vastliggen en die niet geheel aansluiten op betaalbaarheidsafspraken. Bij wijzigingsverzoeken van het bestemmingsplan vormen deze afspraken wel de basis, zoals bij Enghuizen fase II. Wij houden u regelmatig op de hoogte van de ontwikkeling met betrekking tot de woningbouwplannen.

8.3.4 Ontwikkelen bouwgrondexploitaties

Jaar realisatie

2025

De woningbouwlocatie Groot Holthuizen is volop in ontwikkeling. Door de goede uitgifte de afgelopen jaren heeft de gemeenteraad besloten de grondexploitatie Zevenaar Oost uit te breiden met het nieuwe buurtschap De Holtkamp (circa 120 woningen). De verwachting is dat we in 2022 ook het laatste buurtschap ’t Hof zullen toevoegen aan de grondexploitatie. De buurtschappen De Tol en De Bem worden komend jaar afgerond en overgedragen naar de beheersorganisatie.

In het woningbouwplan Middag-Oost is momenteel uitsluitend nog een beperkt aantal vrije kavels beschikbaar. Momenteel worden plannen uitgewerkt voor een nieuwe fase waarbij ontwikkelaars worden benaderd die interesse hebben. Dit zal in 2022 naar verwachting leiden tot nieuwe bouwactiviteiten.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In de buurtschappen De Tol, de Stede en de Bem moet nog een beperkt aantal kavels worden geleverd. Dit zal naar verwachting in de komende twee jaar plaatsvinden.

De grondexploitatie Zevenaar-oost is inmiddels uitgebreid met het buurtschap De Holtkamp. Voor dit buurtschap is een uitwerkingsplan en een bestemmingsplan opgesteld. Het uitwerkingsplan is inmiddels onherroepelijk. Het bestemmingsplan (voor het erf) is vastgesteld, maar er is wel een beroep en een voorlopige voorziening ingediend bij de Raad van State. Momenteel zijn de gesprekken gaande met een tweetal ontwikkelaars en Baston inzake de verkoop/ontwikkeling van gemeentelijke gronden. De verkoop van particuliere kavels is ook opgestart. Er is bezwaar ingediend tegen de gevolgde procedure. De eerste kavels zullen in 2023 geleverd gaan worden. Eerder kunnen de gronden in de Holtkamp niet bouwrijp zijn. In totaal gaat het in de Holtkamp om circa 124 woningen. De gevolgen voor de uitgifte vanuit het "arrest van Didam", de oorlog in Oekraïne (prijsstijgingen) en een stijgende hypotheekrente zijn nog niet volledig te overzien. De effecten hiervan zullen zich al in 2022 manifesteren. Bij de herziening per 1 januari 2023 wordt dit in cijfers vertaald.

Voor Middag-Oost fase III heeft een selectie plaatsgevonden voor een ontwikkelaar. Met de winnaar van deze selectie en met Baston zijn wij momenteel bezig met het opstellen van verkoop- en realisatieovereenkomsten. Ook wordt er een wijzigings-/bestemmingsplanprocedure voorbereid om de plannen juridisch mogelijk te maken.
De uitgifte voor Middag-Oost fase III is voorzien in 2023. Ook hier geldt dat de gevolgen voor de uitgifte/ontwikkeling vanuit het "arrest van Didam", de stijging van de hypotheekrente en de oorlog in Oekraïne nog niet volledig te overzien zijn. De effecten hiervan zullen zich al in 2022 manifesteren. Bij de herziening per 1 januari 2023 wordt dit in cijfers vertaald.

Deze pagina is gebouwd op 09/19/2022 08:37:19 met de export van 09/19/2022 08:08:47