Naam activiteit | Jaar realisatie | Status 2021 | Status 1e VGR | Status 2e VGR |
---|---|---|---|---|
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | 2022 | |||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | 2022 | |||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | 2022 | |||
0.1.4 Corona herstelplan | 2023 | |||
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | 2022 | |||
0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | 2023 | |||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | 2023 | |||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | 2022 | |||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | 2022 | |||
0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus | 2022 | |||
0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording | 2023 |
0.1 Goed bestuur
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
De bestuurscultuur heeft een cultuurkant en een instrumentele kant. De cultuurkant gaat onder meer over het elkaar ontmoeten binnen en buiten de vergaderingen. Vanaf februari 2022 wordt er weer fysiek vergaderd met aansluitend een borrel. Dit zorgt voor een positievere uitstraling. Daarnaast is er een informatiedag voor de (nieuwe) raad georganiseerd in april, die naast kennisoverdracht ook in het teken stond van elkaar leren kennen. Op de laatste vrijdag voor het zomerreces is het raadsuitje georganiseerd. Wederom een moment om op een informele manier elkaar beter te leren kennen. |
Voorstel raad
Voorstellen voor verbetering komen via het presidium naar de raad toe. De raad is zelf verantwoordelijk voor een goede en open sfeer in alle raadsbijeenkomsten. Raadsleden kunnen en mogen elkaar daar, indien nodig, op aanspreken. | ||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie. We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.
|
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
DoeDuiten Contacten met dorpen en wijken Inwonerspanel Zevenaar verbindt Kinderburgemeester In het tweede halfjaar komt er een voorstel om de contacten met de inwoners anders in te vullen. Afhankelijk van het onderwerp sluiten wethouders aan bij de overleggen met de dorpsraden/wijkraden etc. In het voorstel werken we eveneens de participatie van de inwoners verder uit. | ||||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | Jaar realisatie | 2022 | ||
Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. De nota Verbonden partijen, vastgesteld in 2019, is een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Op basis van de Nota verbonden partijen (2019) en de bestuurlijke en ambtelijke inzet in de gemeenschappelijke regelingen is het gelukt betere grip en sturing op de verbonden partijen te realiseren. Intergemeentelijke samenwerking blijft ook in de nieuwe bestuursperiode van groot belang om onze ambities, die voor de uitvoering om een regionale schaal vragen, te realiseren. Daarvoor werken we aan een nieuwe Nota verbonden partijen, waarin we ook rekening houden nieuwe wetgeving op gebied van de gemeenschappelijke regelingen. | ||||
0.1.4 Corona herstelplan | Jaar realisatie | 2023 | ||
Als gemeente hebben wij middelen (€ 3.000.000) beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de regionale en lokale economie en voor herstelmaatregelen op sociaal-cultureel gebied. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De raad heeft op 4 november 2020 het herstelplan vastgesteld en op 7 juli 2021 amendement 9A. De uitvoering van het herstelplan ziet op de periode 2020-2022. De meeste maatregelen zijn al uitgevoerd en enkele maatregelen zijn nog in uitvoering dan wel worden in 2022 opgepakt. Dat loopt volgens plan. Voor de uitvoering van de twee pleinen (Markt en Muldershof), zoals die zijn opgenomen in het corona herstelplan, geldt dat deze niet binnen de gestelde planning kunnen worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt om deze uitvoering binnen de lijnorganisatie op te pakken, zodat de uitvoering wel gerealiseerd wordt, maar los komt te staan van dit project. Afronding van het corona herstelplan zal eind 2022 plaatsvinden. Wij informeren u hier eind 2022 over. |
0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: resultaatgericht, klantgericht en samenwerkingsgericht. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Planmatig werken blijft voortdurend de aandacht vragen van de ambtelijke organisatie. Door opleiding en training, individuele advisering en coaching wordt hieraan invulling gegeven. Het einde van de coronacrisis betekent dat er weer fysiek training e.d. kunnen plaatsvinden. | ||||
0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | Jaar realisatie | 2023 | ||
Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Data levert informatie op en maakt betere sturing en besluitvorming door de gemeente mogelijk. We zijn gestart met het maken van een datastrategie voor Zevenaar. Daarnaast zijn technische verbeteringen doorgevoerd in de systemen die het mogelijk maken via dashboarding te sturen. Inmiddels zijn dashboards beschikbaar voor bijvoorbeeld het sociale domein, vergunningen, toezicht en handhaving, dienstverlening en belastingen. Hierdoor krijgt de organisatie steeds meer ervaring met het sturen op basis van data. | ||||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | Jaar realisatie | 2023 | ||
We zijn een aantrekkelijke, professionele en duurzame werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Meer dan ooit staat de arbeidsmarkt onder druk. Zo staan vacatures langer open, worden niet vervuld of worden op interim basis ingevuld om de opgaves te kunnen blijven realiseren. Aantrekkelijk werkgeverschap wordt gezien als een combinatie van de mate waarin (potentiële) medewerkers een organisatie aantrekkelijk vinden om daar te gaan werken en de mate waarin huidige medewerkers voordelen zien in het blijven werken voor de organisatie. Vanuit 2021 zijn enkele acties met betrekking tot groeien naar een moderne en professionele organisatie meegenomen in het actieplan voor 2022 "aantrekkelijk werkgeverschap". In 2022 geven wij een vervolg aan de acties om te komen tot een onderscheidend werkgeverschap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vitaliteit, competentiemanagement, opleiding en ontwikkeling. De tijdelijke thuiswerkregeling is nu structureel en aangepast. | ||||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Jaar realisatie | 2022 | ||
We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te zijn en hiervoor passende middelen te ontwikkelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’ – 1. service op maat, 2. verbindend en 3. gastvrij - zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening meten we onze dienstverlening en brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld, waardoor we onze dienstverlening gericht kunnen verbeteren. 1. Service op maat We werken digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We verhogen onze digitale volwassenheid door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en door steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. Door uitvoering te geven aan plan ‘Doorontwikkeling Digitale Dienstverlening’ kunnen we in 2021 op het landelijk gemiddelde van digitale volwassenheid zitten. 2. Verbindend 3. Gastvrij |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | ||
De afgelopen jaren hebben we ons ingezet om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te verbeteren op basis van de Dienstverleningsvisie 2018-2022 'Samen Sterker'. Hiervoor hebben we verschillende acties uitgevoerd. Zo kunnen inwoners steeds meer digitaal met ons regelen en bieden we medewerkers trainingen aan in gastvrij werken. | ||||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | Jaar realisatie | 2022 | ||
De Wet Open Overheid (Woo) wordt naar verwachting in 2021 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten: |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De Woo is per 1 mei 2022 in werking getreden. Onderdelen als het aanstellen van een contactpersoon Woo, het aanbieden van een online kanaal voor het indienen van Woo-verzoeken en de aanpassing van het delegatiebesluit van de raad, zijn geregeld. Ook publiceren we al veel informatie online, zoals verordeningen, beleidsregels, besluiten, regelingen, organisatiegegevens en raadsstukken. Deze zijn te vinden op www.zevenaar.nl, www.officiëlebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. |
0.3 Financieel beleid
0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2021 blijven wij investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De planning- en control cyclus (P&C-cyclus) bestaat uit de kadernota, meerjarenbegroting, twee voortgangsrapportages en de jaarrekening. Als gevolg van de gemeenteraadsverkiezingen (nieuw coalitieakkoord, nieuw college en nieuw collegeprogramma) wijkt de planning van de P&C documenten in 2022 af. In RIB 2022-021 bent u hierover nader geïnformeerd. De kadernota hebben we vervangen door een beknopte, informerende kaderbrief met daarin een financieel overzicht op hoofdlijnen (zie RIB 2022-048). Het integrale afwegingsmoment is daarmee voor dit jaar verschoven van de kadernota naar de meerjarenbegroting 2023-2026. | ||||
0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording | Jaar realisatie | 2023 | ||
Vanaf 1 januari 2021 is de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen en opnemen van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken. Doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de interne beheersing en een nadrukkelijke rol van het college in de verantwoording omtrent het rechtmatig handelen. De rol van de accountant verschuift van het controleren van de rechtmatigheid naar het controleren in hoeverre de verantwoording door het college getrouw is. De verantwoording bestaat uit een interne analyse over het rechtmatig handelen, met een onafhankelijke verbijzonderde interne controle en de vorming van een integraal beeld over de beheersmaatregelen in de verschillende (materiële) processen. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De aangepaste wetgeving, die in moet gaan per 1 januari 2023, moet nog door de Eerste Kamer worden vastgesteld. De voorbereidende werkzaamheden voor aanpassingen aan de verschillende verordeningen zijn gereed. Na vaststelling leggen we deze voor aan de raad. De verbeteringen in control om te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving liggen op schema. |