0. Bestuur en ondersteuning

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2021

Status 1e VGR

Status 2e VGR

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

2022

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

2022

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

2022

0.1.4 Corona herstelplan

2023

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

2022

0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

2023

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

2023

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

2022

0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid

2022

0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus

2022

0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording

2023

0.1 Goed bestuur

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

Jaar realisatie

2022

We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Niet volgens plan

De bestuurscultuur heeft een cultuurkant en een instrumentele kant. De cultuurkant gaat onder meer over het elkaar ontmoeten binnen en buiten de vergaderingen. Vanaf februari 2022 wordt er weer fysiek vergaderd met aansluitend een borrel. Dit zorgt voor een positievere uitstraling. Daarnaast is er een informatiedag voor de (nieuwe) raad georganiseerd in april, die naast kennisoverdracht ook in het teken stond van elkaar leren kennen. Op de laatste vrijdag voor het zomerreces is het raadsuitje georganiseerd. Wederom een moment om op een informele manier elkaar beter te leren kennen.
Aan de instrumentele kant is ervoor gekozen om de inspraak van inwoners en organisaties los te koppelen van de commissievergaderingen en een week voor de commissievergaderingen te laten plaatsvinden. Op deze manier hebben raad en inwoners ruimer de tijd om het ingebrachte (indien wenselijk) ook te verwerken in concrete voorstellen of vragen voor de commissies of de raad en helpt het bij de meningsvorming van de raad. Deze aanpak evalueren we in het najaar van 2022.

Voorstel raad

Voorstellen voor verbetering komen via het presidium naar de raad toe. De raad is zelf verantwoordelijk voor een goede en open sfeer in alle raadsbijeenkomsten. Raadsleden kunnen en mogen elkaar daar, indien nodig, op aanspreken.

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

Jaar realisatie

2022

We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie.

We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.

  • Nieuw beleid ontwikkelen we samen met inwoners. We betrekken hen in een vroeg stadium.
  • Bij nieuwe (ruimtelijke) ontwikkelingen worden initiatiefnemers verantwoordelijk om in een vroeg stadium met de omgeving te overleggen. We faciliteren waar nodig.
  • We delen goede voorbeelden van participatie met elkaar en met onze samenleving.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

DoeDuiten
Het aantal aanvragen voor DoeDuiten is ongeveer gelijk aan het aantal vragen voor de coronaperiode. Het zijn echter wel hoofdzakelijk dezelfde groepen inwoners die aanvragen indienen. In het tweede halfjaar starten we een onderzoek om te bekijken of er een andere invulling van de DoeDuiten vanaf 2023 mogelijk is.

Contacten met dorpen en wijken
Inmiddels vinden bijna alle contacten met de dorpen en wijken weer fysiek plaats. Af en toe wordt nog gekozen voor digitaal overleg.

Inwonerspanel Zevenaar verbindt
Het Inwonerspanel Zevenaar Verbindt komt binnenkort te vervallen. De geraamde bedragen zijn in verband met bezuinigingsmaatregelen afgeraamd.

Kinderburgemeester
In september 2022 start de nieuwe kinderburgemeester. De sollicitaties vinden begin september plaats. Er hebben in totaal negen kinderen gesolliciteerd, waarvan er drie zijn uitgenodigd voor een gesprek.

In het tweede halfjaar komt er een voorstel om de contacten met de inwoners anders in te vullen. Afhankelijk van het onderwerp sluiten wethouders aan bij de overleggen met de dorpsraden/wijkraden etc. In het voorstel werken we eveneens de participatie van de inwoners verder uit.

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

Jaar realisatie

2022

Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. De nota Verbonden partijen, vastgesteld in 2019, is een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Op basis van de Nota verbonden partijen (2019) en de bestuurlijke en ambtelijke inzet in de gemeenschappelijke regelingen is het gelukt betere grip en sturing op de verbonden partijen te realiseren. Intergemeentelijke samenwerking blijft ook in de nieuwe bestuursperiode van groot belang om onze ambities, die voor de uitvoering om een regionale schaal vragen, te realiseren. Daarvoor werken we aan een nieuwe Nota verbonden partijen, waarin we ook rekening houden nieuwe wetgeving op gebied van de gemeenschappelijke regelingen.

0.1.4 Corona herstelplan

Jaar realisatie

2023

Als gemeente hebben wij middelen (€ 3.000.000) beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de regionale en lokale economie en voor herstelmaatregelen op sociaal-cultureel gebied.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De raad heeft op 4 november 2020 het herstelplan vastgesteld en op 7 juli 2021 amendement 9A. De uitvoering van het herstelplan ziet op de periode 2020-2022. De meeste maatregelen zijn al uitgevoerd en enkele maatregelen zijn nog in uitvoering dan wel worden in 2022 opgepakt. Dat loopt volgens plan. Voor de uitvoering van de twee pleinen (Markt en Muldershof), zoals die zijn opgenomen in het corona herstelplan, geldt dat deze niet binnen de gestelde planning kunnen worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt om deze uitvoering binnen de lijnorganisatie op te pakken, zodat de uitvoering wel gerealiseerd wordt, maar los komt te staan van dit project. Afronding van het corona herstelplan zal eind 2022 plaatsvinden. Wij informeren u hier eind 2022 over.

0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

Jaar realisatie

2022

We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: resultaatgericht, klantgericht en samenwerkingsgericht.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Planmatig werken blijft voortdurend de aandacht vragen van de ambtelijke organisatie. Door opleiding en training, individuele advisering en coaching wordt hieraan invulling gegeven. Het einde van de coronacrisis betekent dat er weer fysiek training e.d. kunnen plaatsvinden.

0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

Jaar realisatie

2023

Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Data levert informatie op en maakt betere sturing en besluitvorming door de gemeente mogelijk. We zijn gestart met het maken van een datastrategie voor Zevenaar. Daarnaast zijn technische verbeteringen doorgevoerd in de systemen die het mogelijk maken via dashboarding te sturen. Inmiddels zijn dashboards beschikbaar voor bijvoorbeeld het sociale domein, vergunningen, toezicht en handhaving, dienstverlening en belastingen. Hierdoor krijgt de organisatie steeds meer ervaring met het sturen op basis van data.

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

Jaar realisatie

2023

We zijn een aantrekkelijke, professionele en duurzame werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid.  Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Niet volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Meer dan ooit staat de arbeidsmarkt onder druk. Zo staan vacatures langer open, worden niet vervuld of worden op interim basis ingevuld om de opgaves te kunnen blijven realiseren. Aantrekkelijk werkgeverschap wordt gezien als een combinatie van de mate waarin (potentiële) medewerkers een organisatie aantrekkelijk vinden om daar te gaan werken en de mate waarin huidige medewerkers voordelen zien in het blijven werken voor de organisatie.

Vanuit 2021 zijn enkele acties met betrekking tot groeien naar een moderne en professionele organisatie meegenomen in het actieplan voor 2022 "aantrekkelijk werkgeverschap". In 2022 geven wij een vervolg aan de acties om te komen tot een onderscheidend werkgeverschap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vitaliteit, competentiemanagement, opleiding en ontwikkeling. De tijdelijke thuiswerkregeling is nu structureel en aangepast.

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

Jaar realisatie

2022

We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te zijn en hiervoor passende middelen te ontwikkelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’ – 1. service op maat, 2. verbindend en 3. gastvrij - zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening meten we onze dienstverlening en brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld, waardoor we onze dienstverlening gericht kunnen verbeteren.  

1. Service op maat
We zorgen voor een optimale bereikbaarheid door extra capaciteit in te zetten op piekmomenten aan de telefoon en aan onze balies. In 2022 willen we dat 80% van de telefonische oproepen in het klantcontact centrum opgenomen wordt binnen 20 seconden en dat 80% van de contactverzoeken binnen 2 werkdagen worden afgehandeld.

We werken digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We verhogen onze digitale volwassenheid door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en door steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. Door uitvoering te geven aan plan ‘Doorontwikkeling Digitale Dienstverlening’ kunnen we in 2021 op het landelijk gemiddelde van digitale volwassenheid zitten.

2. Verbindend
We vragen inwoners hun ervaring met ons te delen in de (spreekwoordelijke) reis die ze maken tijdens de oriëntatie, aanschaf en het gebruik van een product of dienst bij de gemeente. Dit noemen we een klantreis. Verbeteracties die hieruit voortkomen, pakken we direct op. Zo onderzoeken we hoe we de tevredenheid van inwoners verder kunnen verbeteren. In 2022 voeren we de inwonerpeiling van waarstaatjegemeente.nl opnieuw uit en willen we dat onze inwoners onze dienstverlening met minimaal een zeven beoordelen.

3. Gastvrij
We willen dat er aandacht is en blijft voor het verbeteren van de vaardigheid om klantgericht en gastvrij te werken. Hiervoor bieden we onze medewerkers trainingen aan in de Zevenaar Academie.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

De afgelopen jaren hebben we ons ingezet om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te verbeteren op basis van de Dienstverleningsvisie 2018-2022 'Samen Sterker'. Hiervoor hebben we verschillende acties uitgevoerd. Zo kunnen inwoners steeds meer digitaal met ons regelen en bieden we medewerkers trainingen aan in gastvrij werken.
In ons klant contactcentrum (KCC) zijn de wachttijden korter geworden en er is meer aandacht voor de bereikbaarheid van de individuele medewerker. We gaan in de nieuwe collegeperiode verder met het verbeteren van de dienstverlening.

0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid

Jaar realisatie

2022

De Wet Open Overheid (Woo) wordt naar verwachting in 2021 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten:
(1) in Liemers verband (met 1Stroom en de RID) gaan wij na of mogelijke vernieuwing van architectuur voor informatie- en archiefbeheer noodzakelijk is; hierover adviseren wij u te zijner tijd afzonderlijk;
(2) wij maken eind 2020 een plan om de informatiehuishouding op orde te brengen om de vindbaarheid en ontsluiting te verbeteren;
(3) wij zorgen dat de huidige archieven digitaal op orde en duurzaam toegankelijk zijn.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De Woo is per 1 mei 2022 in werking getreden. Onderdelen als het aanstellen van een contactpersoon Woo, het aanbieden van een online kanaal voor het indienen van Woo-verzoeken en de aanpassing van het delegatiebesluit van de raad, zijn geregeld. Ook publiceren we al veel informatie online, zoals verordeningen, beleidsregels, besluiten, regelingen, organisatiegegevens en raadsstukken. Deze zijn te vinden op www.zevenaar.nl, www.officiëlebekendmakingen.nl en www.overheid.nl.
Aan het onderdeel ‘duurzame informatiehuishouding’ en de impactanalyse wordt gewerkt. De invoering van het onderdeel ‘actieve openbaarmaking’ van minstens elf verplichte informatiecategorieën is landelijk, om technische redenen, uitgesteld. Wel is sinds kort bekend dat de volgende categorieën documenten het eerst via platform PLOOI online gepubliceerd moeten gaan worden: bereikbaarheidsgegevens, vergaderstukken, Woo-verzoeken en convenanten. Hier bereiden we ons op voor.

0.3 Financieel beleid

0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus

Jaar realisatie

2022

Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2021 blijven wij investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De planning- en control cyclus (P&C-cyclus) bestaat uit de kadernota, meerjarenbegroting, twee voortgangsrapportages en de jaarrekening. Als gevolg van de gemeenteraadsverkiezingen (nieuw coalitieakkoord, nieuw college en nieuw collegeprogramma) wijkt de planning van de P&C documenten in 2022 af. In RIB 2022-021 bent u hierover nader geïnformeerd. De kadernota hebben we vervangen door een beknopte, informerende kaderbrief met daarin een financieel overzicht op hoofdlijnen (zie RIB 2022-048). Het integrale afwegingsmoment is daarmee voor dit jaar verschoven van de kadernota naar de meerjarenbegroting 2023-2026.

0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording

Jaar realisatie

2023

Vanaf 1 januari 2021 is de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen en opnemen van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken. Doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de interne beheersing en een nadrukkelijke rol van het college in de verantwoording omtrent het rechtmatig handelen. De rol van de accountant verschuift van het controleren van de rechtmatigheid naar het controleren in hoeverre de verantwoording door het college getrouw is. De verantwoording bestaat uit een interne analyse over het rechtmatig handelen, met een onafhankelijke verbijzonderde interne controle en de vorming van een integraal beeld over de beheersmaatregelen in de verschillende (materiële) processen.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De aangepaste wetgeving, die in moet gaan per 1 januari 2023, moet nog door de Eerste Kamer worden vastgesteld. De voorbereidende werkzaamheden voor aanpassingen aan de verschillende verordeningen zijn gereed. Na vaststelling leggen we deze voor aan de raad. De verbeteringen in control om te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving liggen op schema.

Deze pagina is gebouwd op 09/19/2022 08:37:19 met de export van 09/19/2022 08:08:47