7. Volksgezondheid en milieu

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Baten

Meerjarenbegroting 2022-2025

9.212

9.240

9.240

9.240

Tot de 1e Voortgangsrapportage 2022

43

-157

-157

-157

Mutaties 1e Voortgangsrapportage 2022

85

0

0

0

Tot de 2e Voortgangsrapportage 2022

1.085

0

0

0

Baten tot de 2e Voortgangsrapportage

10.425

9.084

9.084

9.084

Mutaties 2e Voortgangsrapportage

2. Actualisatie bestaand beleid

123

0

0

0

Mutaties afvalstoffenheffing 2022

71

0

0

0

Watertakenplan 2022-2026

52

0

0

0

Totaal mutaties baten 2e Voortgangsrapportage

123

0

0

0

Totaal baten t/m de 2e Voortgangsrapportage

10.548

9.084

9.084

9.084

Lasten

Meerjarenbegroting 2022-2025

11.092

10.706

10.691

10.655

Tot de 1e Voortgangsrapportage 2022

906

328

328

-172

Mutaties 1e Voortgangsrapportage 2022

67

0

0

0

Tot de 2e Voortgangsrapportage 2022

1.105

-8

-8

-8

Lasten tot de 2e Voortgangsrapportage

13.170

11.026

11.011

10.475

Mutaties 2e Voortgangsrapportage

1. Autonome ontwikkelingen

40

0

0

0

Prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg (PHB-JGZ)

-5

0

0

0

Renteaanpassingen 2022

44

0

0

0

Stijgende gaskosten

0

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

-929

845

250

0

Actualisatie investeringen afval

-43

-123

0

0

Actualisatie investeringen bedrijfswagens

-8

-8

0

0

Actualisatie investeringen riolering

0

0

0

0

Actualiseren uitgaven jeugdgezondheidszorg (JGZ-JOGG project)

-29

0

0

0

Campagne "Kids groen en duurzaam"

-43

43

0

0

Fasering uitvoeringsplan duurzaamheid

-500

250

250

0

Gedeeltelijke vrijval budget duurzaamheidsfonds en kansrijke duurzame maatregelen

-28

0

0

0

Mutaties afvalstoffenheffing 2022

-10

0

0

0

Uitvoeringskosten klimaatakkoord

0

294

0

0

Vervolg warmtenet stad Zevenaar fase 3b

71

0

0

0

Warmtetransitie: warmtenet stad Zevenaar fase 4 en verdere uitrol

-340

340

0

0

Warmtewet 2.0

-50

50

0

0

Watertakenplan 2022-2026

52

0

0

0

Totaal lasten 2e Voortgangsrapportage

-889

845

250

0

Totaal lasten t/m de 2e Voortgangsrapportage

12.281

11.871

11.261

10.475

Saldo voor bestemming

-1.732

-2.788

-2.178

-1.392

Onttrekkingen

Meerjarenbegroting 2022-2025

0

0

0

0

Tot de 1e voortgangsrapportage 2022

2.336

500

500

0

Mutaties 1e voortgangsrapportage 2022

0

0

0

0

Tot de 2e voortgangsrapportage 2022

0

0

0

0

Mutaties 2e voortgangsrapportage 2022

-543

127

250

0

Totaal onttrekkingen reserves t/m de 2e VGR

1.793

627

750

0

Toevoegingen

Meerjarenbegroting 2022-2025

0

0

0

0

Tot de 1e voortgangsrapportage 2022

-1.500

0

0

0

Mutaties 1e voortgangsrapportage 2022

-10

0

0

0

Tot de 2e voortgangsrapportage 2022

0

0

0

0

Mutaties 2e voortgangsrapportage 2022

-81

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves t/m de 2e VGR

1.592

0

0

0

Totaal mutaties reserves

202

627

750

0

Saldo na bestemming

-1.531

-2.161

-1.428

-1.392

Toelichting financiële ontwikkelingen

1. Autonome ontwikkelingen
Prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg (PHB-JGZ)

Met ingang van 2022 zijn structureel middelen aan de algemene uitkering toegevoegd voor de uitvoering van het wetsvoorstel 'Prenataal huisbezoek door de JGZ'. De lasten zijn geraamd als bijdrage aan de VGGM die belast is met de uitvoering. In verband met uitstel van de inwerkingtreding (1 juli in plaats van 1 januari) van het wetsvoorstel is de bijdrage voor 2022 verlaagd met € 5.000.

Renteaanpassingen 2022

Wij hebben de omslagrente 2022 aangepast. Door de lagere rente kort geld en de lagere toevoeging (2% over de boekwaarde) aan de verliesvoorziening van de grondexploitaties is een voordeel ontstaan van € 181.000. Deze wijziging is programma overstijgend.

Stijgende gaskosten

Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast hogere brandstofprijzen, tevens tot hogere gaskosten. Aangezien gas werd geleverd via Gazprom hebben we deze overeenkomst vervroegd stopgezet (per 1 oktober 2022). In 2022 hebben we samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een nieuwe aanbesteding gehouden. We houden er rekening mee dat het gastarief verdubbelt.
Per saldo betekent dit in 2022 dat de gaskosten met € 23.000 stijgen. Dit is een programma overstijgende wijziging (programma 0, 5, 6 en 7). Deze kosten dekken wij uit de stelpost inflatie 2022. Het structurele effect verwerken we in de meerjarenbegroting 2023-2026.

2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie investeringen afval

De aanschaf en plaatsing van de ondergrondse restafvalcontainers verwachten wij in 2023 af te ronden. Dit is één jaar later doordat onder meer het participatietraject met de bewoners van de hoogbouw langer heeft geduurd dan was voorzien. Verder hebben we in 2022 de ondergrondse glascontainers grotendeels geplaatst. Een enkele container, onder andere bij de nieuwe supermarkt op 7Poort, moet nog geplaatst worden. Omdat het onzeker is of alle containers in 2022 in de grond zitten schuiven we een deel van de investering door naar 2023.

Dit leidt in 2022 en 2023 tot een eenmalig positief resultaat van respectievelijk € 43.000 en € 123.000. Dit brengen we ten gunste van de bestemmingsreserve afval.

Actualisatie investeringen bedrijfswagens

In 2021 is een aanbesteding gehouden voor het vervangen van meerdere bedrijfsvoertuigen. Door de problemen die ontstaan zijn bij de levering van grondstoffen en halffabricaten verwachten wij dat de levering van deze voertuigen niet eerder zal plaatsvinden dan eind 2022/ begin 2023. Voorzichtigheidshalve hebben wij deze investeringen één jaar later geraamd. Dit leidt tot eenmalige voordelen in 2022 en 2023 van € 115.000, in 2024 van € 6.000 en in 2025 van € 3.000. Deze voordelen zijn programma overstijgend (programma 0, 5 en 7).

Daarnaast hebben wij een nieuwe bedrijfswagen aangeschaft. Deze vervangt ook een voertuig uit een leaseconstructie. Doordat de leasekosten hoger zijn dan de nieuwe kapitaallasten levert dit ook een structureel voordeel op van € 2.000.

Tenslotte verwachten wij dat in 2025 de heftruck aan vervanging toe is. In de begroting was deze vervangingsinvestering nog niet opgenomen. Dit hebben wij met deze wijziging hersteld. Ter dekking hiervan is een ander vervangingsbudget verlaagd. Het gaat hiermee om een budgettair neutrale wijziging.

Actualisatie investeringen riolering

We hebben de riool gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat de werkzaamheden omtrent de 'Marktplein Lobith' en 'Kop van Tolkamer' in 2022 nog niet zijn afgerond. Daarnaast hebben we diverse, kleinere investeringen doorgeschoven.
Dit leidt in 2022, 2023 en 2024 tot een eenmalig positief resultaat van respectievelijk € 54.000, € 85.000 en € 12.000. Dit brengen we ten gunste van de voorziening 'vervanging riolering'.

Actualiseren uitgaven jeugdgezondheidszorg (JGZ-JOGG project)

Het budget voor het project JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) wordt dit jaar naar verwachting niet volledig ingezet. Door de corona maatregelen hebben we namelijk niet alle geplande activiteiten uit kunnen voeren. Wij verlagen dan ook het budget hiervoor met € 29.000. Dit brengen we ten gunste aan het begrotingsresultaat.

Campagne "Kids groen en duurzaam"

In het kader van de ambitie ‘energie- en CO2-neutrale samenleving 2040’, wil de gemeente Zevenaar in samenwerking met de gemeenten Westervoort, Duiven en Doesburg de ‘Kids groen en duurzaam campagne’ organiseren. In de kadernota 2022 is hiervoor een budget van € 43.000 beschikbaar gesteld voor 2022. De scholen kunnen echter dit najaar geen ruimte in het programma vrijmaken. Hierdoor lukt het niet om de campagne dit jaar uit te voeren. Wij schuiven daarom het budget door naar 2023.

Fasering uitvoeringsplan duurzaamheid

Het uitvoeringsplan 2022 - 2024 dat ten grondslag ligt aan de beoogde besteding van de bestemmingsreserve duurzaamheid wordt in het vierde kwartaal 2022 door de raad behandeld. Hierdoor kunnen in 2022 geen activiteiten starten. Wij schuiven daarom € 500.000 (voor het jaar 2022) door naar de jaren 2023 en 2024.

Gedeeltelijke vrijval budget duurzaamheidsfonds en kansrijke duurzame maatregelen

Jaarlijks is € 58.000 beschikbaar voor duurzaamheidsinitiatieven uit de samenleving. In 2022 verwachten wij minder initiatieven die vragen om een bijdrage van de gemeente. Wij stellen voor om € 28.000 vrij te laten vallen.

Mutaties afvalstoffenheffing 2022

De opbrengst voor oud papier is door ontwikkelingen op de wereldmarkt hoger dan geraamd. Als gevolg hiervan verwachten wij een hogere opbrengst dan in de begroting geraamd. Dit leidt tot een voordeel van € 100.000.
Daartegenover staat een nadeel op de vergoeding PMD. Tenslotte houden we rekening met een kleine meevaller op de advieskosten.

Per saldo verwachten wij een voordeel op de kosten van afvalverwerking van € 81.500. Dit storten wij in de bestemmingsreserve afval.

Uitvoeringskosten klimaatakkoord

Het kabinet heeft met het nationale klimaatakkoord een centraal doel: het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 49% ten opzichte van 1990. Het kabinet pleit in Europa voor een broeikasgasreductie van 55% in 2030. Om de gemeenten in de uitvoering van het bestaande klimaatbeleid in 2022 en 2023 te ondersteunen en om een versnelling teweeg te brengen is in de meicirculaire 2022 voor de gemeente Zevenaar een bedrag van € 294.000 beschikbaar gesteld. De uitvoeringskosten richten zich met name op gedragsverandering, urgentiebesef en communicatie.

Vervolg warmtenet stad Zevenaar fase 3b

In de begroting 2021-2024 is € 150.000 beschikbaar gesteld voor onderzoek naar warmtenet stad Zevenaar. Eind 2021 resteerde hiervan een bedrag van € 71.000.
Door verbreding van het project naar de mogelijkheden van het doortrekken naar Didam (gemeente Montferland) was de oorspronkelijke planning niet haalbaar. Het afsluiten van de intentieovereenkomst wordt nu eind 2022 verwacht. Het restant bedrag van € 71.000 is in 2021 vrijgevallen in het resultaat. Wij vragen dit bedrag opnieuw aan voor 2022.

Warmtetransitie: warmtenet stad Zevenaar fase 4 en verdere uitrol

In 2020 is samen met de woningbouwcorporatie en de provincie het plan van aanpak (fase 3A) opgesteld om tot een intentieovereenkomst te komen (fase 3B). We verwachten de intentieovereenkomst eind 2022 vast te stellen. Hierna gaan we door met fase 4: het komen tot een samenwerkingsovereenkomst. Voor dit proces is in de kadernota 2022 een budget beschikbaar gesteld van € 190.000. Doordat fase 3B vertraging heeft opgelopen schuiven wij het bedrag door naar 2023.
Ook het vervolg van de Wijk van de Toekomst en het onderzoek naar de betaalbaarheid van het uitfaseren van aardgas hebben vertraging opgelopen. Wij schuiven de middelen, die hiervoor in de kadernota 2022 beschikbaar zijn gesteld (beide onderdelen € 75.000), door naar 2023. In totaal een bedrag van € 340.000.

Warmtewet 2.0

Voor de actualisatie warmtevisie op de Warmtewet 2.0, het aanwijzen en uitwerken van warmtekavels en het aanwijzen van een warmtebedrijf op grond van de warmtewet 2.0 heeft uw raad in de kadernota 2022 een bedrag van € 50.000 beschikbaar gesteld voor 2022. De wetgeving is echter uitgesteld. Wij schuiven daarom het bedrag door naar 2023.

Watertakenplan 2022-2026

Het Watertakenplan De Liemers (WTP) 2022-2026 is een integraal beleidsplan voor stedelijk water, riolering en zuivering voor de regio Liemers. In dit plan hebben de Liemerse waterorganisaties, gemeenten Zevenaar, Duiven en Westervoort en Waterschap Rijn en IJssel hun beleid en plannen verwoord voor hun watertaken. Door hierin gezamenlijk op te trekken, worden kwaliteit, duurzaamheid en doelmatigheid geborgd voor zowel de korte als lange termijn. De plannen hebben wij in de raadsvergadering van september 2022 uitgebreid aan u voorgelegd.

Met dit watertakenplan zorgen we voor:
• het actualiseren van het huidige overkoepelend WTP De Liemers 2017-2021, met voor iedere gemeente een eigen individuele vastgestelde financiële bijlage;
• het geven van nadere invulling aan het waterbeheerplan van het waterschap en vertaling naar de lokale situatie in De Liemers;
• het opvolgen van de conclusies van de gezamenlijke integrale visie op de afvalwaterketen ‘De Liemerse Waterketen in 2030’;
• input geven op de Omgevingswet die binnenkort in werking gaat treden;
• aansluiting bij het ‘Voorstel beleidsambities klimaatadaptatie’ en het ‘Uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie’.

De wijzigingen in de budgetten hebben wij voor het jaar 2022 gebaseerd op het watertakenplan. De wijzigingen voor de jaren daarna zijn opgenomen in de meerjarenbegroting 2023-2026.
De investeringen voor 2022 hebben we, in afwijking met het watertakenplan, verdeeld over 2022 en 2023. Hier hebben we voor gekozen omdat de middelen relatief laat in het jaar beschikbaar komen, waardoor we deze niet in het huidige jaar besteden. De investeringen leiden hierdoor vanaf 2024 tot € 73.000 hogere afschrijvingslasten. Deze dekken we uit de voorziening riolering.

Ondanks de stijging van de vervangingsinvestering is een stijging van het riooltarief niet noodzakelijk. Uit de doorrekening van het nieuwe WTP blijkt dat de rioolheffing vanaf 2023 gelijk kan blijven (exclusief jaarlijkse indexatie) voor de komende planperiode (tot en met 2026).

Toelichting mutaties reserves

2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie investeringen afval

De aanschaf en plaatsing van de ondergrondse restafvalcontainers verwachten wij in 2023 af te ronden. Dit is één jaar later doordat onder meer het participatietraject met de bewoners van de hoogbouw langer heeft geduurd dan was voorzien. Verder hebben we in 2022 de ondergrondse glascontainers grotendeels geplaatst. Een enkele container, onder andere bij de nieuwe supermarkt op 7Poort, moet nog geplaatst worden. Omdat het onzeker is of alle containers in 2022 in de grond zitten schuiven we een deel van de investering door naar 2023.

Dit leidt in 2022 en 2023 tot een eenmalig positief resultaat van respectievelijk € 43.000 en € 123.000. Dit brengen we ten gunste van de bestemmingsreserve afval.

Fasering uitvoeringsplan duurzaamheid

Het uitvoeringsplan 2022 - 2024 dat ten grondslag ligt aan de beoogde besteding van de bestemmingsreserve duurzaamheid wordt in het vierde kwartaal 2022 door de raad behandeld. Hierdoor kunnen in 2022 geen activiteiten starten. Wij schuiven daarom € 500.000 (voor het jaar 2022) door naar de jaren 2023 en 2024.

Mutaties afvalstoffenheffing 2022

De opbrengst voor oud papier is door ontwikkelingen op de wereldmarkt hoger dan geraamd. Als gevolg hiervan verwachten wij een hogere opbrengst dan in de begroting geraamd. Dit leidt tot een voordeel van € 100.000.
Daartegenover staat een nadeel op de vergoeding PMD. Tenslotte houden we rekening met een kleine meevaller op de advieskosten.

Per saldo verwachten wij een voordeel op de kosten van afvalverwerking van € 81.500. Dit storten wij in de bestemmingsreserve afval.

Deze pagina is gebouwd op 09/19/2022 08:37:19 met de export van 09/19/2022 08:08:47