Thema's

2. Sociaal domein en leefbaarheid

1.1 Beperken en bestrijden van branden, rampen en zware ongevallen

1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen

Jaar realisatie

2022

Wij stimuleren inwonersinitiatieven die ontstaan om het Zevenaarse AED-netwerk te vergroten.

Stand van zaken

Status

Zoals al aangegeven in de 1e voortgangsrapportage 2022 zijn bijna alle kernen dekkend voor wat betreft de aanwezigheid van AED’s. De vervolgstappen zijn dat jaarlijks het cursusaanbod voldoende gedekt moet zijn om alle vrijwilligers (die de cursus niet vergoed krijgen via de ziektekostenverzekering) te behouden. Hoe we dit in kunnen vullen wordt nog verder onderzocht.

1.2 Bewaken van de openbare orde en veiligheid

1.2.1 Bestrijden ondermijning

Jaar realisatie

2022

We nemen preventieve en repressieve maatregelen om vermenging van de onderwereld met de bovenwereld tegen te gaan. Het ondermijningsbeeld voor Zevenaar hebben wij in 2018 opgeleverd. Naar aanleiding van dit beeld stellen we een plan van aanpak op en voeren we de eerste acties uit. Verder verwachten wij een toename van de inzet van burgemeestersbevoegdheden voor het bestrijden van ondermijning.

Stand van zaken

Status

De aanpak van ondermijning staat. We volgen hierin het uitvoeringsplan. We voeren preventieve controles uit met het kernteam ondermijning. Daarnaast volgen we de aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan op.

1.2.2 Vergroten veiligheid in de gemeente

Jaar realisatie

2022

We zetten in op en ondersteunen initiatieven van inwoners zoals buurtpreventie in de vorm van Buurtpreventie WhatsApp-groepen. We willen in het kader van buurtpreventie de WhatsAppgroepen verder professionaliseren. Hierbij brengen we beheerders uit verschillende groepen met elkaar in contact, waardoor een groter netwerk ontstaat, waarin beheerders van elkaar kunnen leren. De groepen op het Gelders Eiland moeten hiervoor nog een inhaalslag maken. We ondersteunen, bestendigen en faciliteren minimaal zes nieuwe inwonersinitiatieven op het gebied van sociale veiligheid.
Vanuit de gebiedsteams zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlast gevende personen. De verbinding tussen zorg en veiligheid is hierin van cruciaal belang.

Stand van zaken

Status

De verbinding tussen zorg en veiligheid is vormgegeven door middel van een convenant. We werken goed samen met betrokken partijen om escalerende situaties te voorkomen. Hiervoor is het van belang dat de pilot Zorg & Veiligheid een structureel karakter krijgt. In 2022 hebben we steeds vaker last van overlastgevende jeugdgroepen. We investeren daarom, samen met politie, OM en jongerenwerk, in het werken aan een passend plan van aanpak om dit terug te dringen. Via de gezagsdriehoek is de aanpak geprioriteerd. In de Liemers werken we samen met het OM en politie. Daarvoor is het convenant 'Werkproces integrale aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar' afgesloten.

4.1 Onderwijs

4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs

Jaar realisatie

2019

Stand van zaken

Status

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen integraal huisvestingsplan (IHP). We reserveren middelen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

Status

Het IHP 2020 is eind 2019 vastgesteld. De financiële verantwoording van de scholen aan de Platanenlaan ronden we voor het eind van 2022 af. Dit geldt ook voor de verbouwing van de Guido Gezellestraat voor de Sterrenschool (basisonderwijs) en kinderopvang LiemersLotus inclusief het buitenterrein. De verbouwing van de Carrousel/de Maatjes is in volle gang. Het aanvullend onderzoek naar twee varianten onderwijshuisvesting en de mogelijke effecten hiervan op de omgeving van locatie Vestersbos ronden we voor het eind van het jaar 2022 af.

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

Jaar realisatie

2021

We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen.

Stand van zaken

Status

Het aanvullend onderzoek naar onderwijshuisvesting op de locatie Vestersbos is voor wat betreft het voortgezet onderwijs stopgezet. We zoeken naar een alternatieve oplossing.

4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen

Jaar realisatie

2019

Stand van zaken

Status

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

Jaar realisatie

2025

Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven.

Stand van zaken

Status

Het onderwijs is als eerste verantwoordelijk voor het leesonderwijs. De bibliotheek heeft een belangrijke rol in het stimuleren van buitenschools lezen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat Nederland niet meer tot de vijftien best presterende landen behoort als het gaat om leesvaardigheid. In Zevenaar blijven we leesprojecten ondersteunen en zo nodig uitbreiden. Na corona is een aantal initiatieven weer opgestart zoals de boekstartcoach op het consultatiebureau. Ook de leesstimuleringsprojecten voor de basisscholen en het voortgezet onderwijs hebben plaatsgevonden. Uit evaluaties blijkt dat deze projecten effect hebben. Leerlingen hebben meer plezier in lezen en gaan meer lezen. Veel lezen is belangrijk voor het verbeteren van de leesvaardigheid en die leesvaardigheid komt goed van pas in alle lesvakken.

4.2 Kinderopvang

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

Jaar realisatie

2022

Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders.

Stand van zaken

Status

De jaarlijkse subsidies passen binnen de geraamde begrotingen. Dit geeft geen aanleiding tot verdere aantekeningen.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

Jaar realisatie

2022

Voor het realiseren van de structuurversterking in het sociaal domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente.

Stand van zaken

Status

In 2022 vindt regelmatig overleg plaats met Caleidoz over de uitvoering van welzijnsactiviteiten, passend bij de actuele ontwikkelingen, thema's en vraagstukken. Dit is ook gerelateerd aan de door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023.
Caleidoz en andere maatschappelijke partners werken samen aan activiteiten, zoals het Financieel Trefpunt, en werken samen in netwerken rondom thema's zoals eenzaamheid en dementie.

Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, Onderwijs.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

Jaar realisatie

2022

Jeugdhulp en Wmo zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt.

Stand van zaken

Status

De jaarplanning 2023 voor de regio Centraal Gelderland rondom samenwerking op het organiseren van jeugdzorg is bijna gereed. Zo starten we dit jaar nog met de nieuwe aanbesteding voor jeugdhulp verblijf. Dit moet zomer 2023 afgerond zijn. Ook zal in 2023 duidelijk worden wat de consequenties zijn van de hervormingsagenda jeugdzorg en wat dat voor de inkoop en organisatie betekent.

Het lokale contractmanagement richt zicht voornamelijk op de voor Zevenaar belangrijkste partners, qua kwaliteit en omvang.

6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten

Jaar realisatie

2020

Stand van zaken

Status

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

Jaar realisatie

2021

Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Voor 2021 gaan we hiertoe activiteiten doorontwikkelen met betrokken organisaties. Het project met het expertisecentrum Mantelzorg stopt aan het einde van 2020. We zetten nu in om meer maatwerk te leveren aan de inwoners en te voldoen aan de bezuinigingsopdracht die de raad in 2019 heeft gegeven.

Stand van zaken

Status

Er wordt invulling gegeven aan de ondersteuning van mantelzorgers in bestaande structuren en activiteiten. Belangrijke elementen zijn respijtzorg, informatie en ondersteuning en collectieve activiteiten. Dit is gerelateerd aan de aanbevelingen uit het rapport 'Samen sterk voor mantelzorgers' uit december 2020. De bezuinigingsopdracht uit 2019 is begin 2021 volgens plan gerealiseerd.
Om invulling te geven aan de aanbevelingen uit het rapport is voor het jaar 2022 aan Caleidoz een subsidie verleend.

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

Jaar realisatie

2022

Stand van zaken

Status

6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd

Jaar realisatie

2023

Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting zijn de onderstaande resultaten voor 2021 in beeld. Gedurende het begrotingsjaar rapporteren we over de realisatie, voortgang en samenstelling van de uitvoeringsagenda.
Jeugd en Wmo:
•   doorontwikkeling toezicht en handhaving zorg Jeugd en Wmo
•   actualisatie beleid Sociaal Medische Indicatie
•   doorlopende voorlichting over beschikbaarheid cliëntondersteuning
•   voorkomen eenzaamheid
•   inzetten op E-health bij zorgaanbod
Wmo:
•   er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   implementatie decentralisatie beschermd wonen
•   lokale aanbestedingen Wmo (huishoudelijke ondersteuning zonder regie en hulpmiddelen)
•   activiteiten gericht op ouderenbeleid (focus op voorkomen eenzaamheid,  zelfredzaamheid 75+ en ouderenmishandeling)
•   inrichting samenwerkingsketen Dementie
•   borgen van bemoeizorgtrajecten (ggz)
Jeugd:
•   er is een cliëntervaringsonderzoek Jeugd 2020 uitgevoerd
•   implementatie van activiteiten Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming
•   uitvoeren regionaal Transformatieplan Jeugd (o.a. thema’s complexe scheidingen,  versterken lokale toegang en jeugdhulp met verblijf)

Stand van zaken

Status

Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 wordt per jaar een Uitvoeringsagenda opgesteld. In 2022 hebben we gewerkt aan de volgende onderwerpen:

  • verdere implementatie Beschermd Wonen
  • versterking samenwerking met partners in de Jeugdbeschermingsketen
  • updaten verordening en beleidsregels Wmo
  • implementatie nieuw normenkader huishoudelijke ondersteuning
  • monitoring resultaten POH Jeugd en versterking interne samenwerking rondom huisartsen

Bij dit rijtje komen de komende tijd pilots die gaan over innovatieve ideeën binnen het sociaal domein. We gaan inzetten op preventie en voorliggende voorzieningen. Deels door samen met partners innovatie ideeën te ontwikkelen om het probleem van de verhoogde instroom en personeelstekort integraal aan te vliegen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van kortdurende hulp door de gemeente.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2024

Het beleid is erop gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking, jongeren tot 27 jaar en zorgklanten.
De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie voor Werk en Inkomen in de regio die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.

Stand van zaken

Status

De RSD heeft in juni 2021 een nieuwe bestuurlijke opdracht gekregen voor de periode 2021 t/m 2023. De managementrapportage van de RSD t/m juni 2022 laat o.a. zien dat de afgesproken KPI's voor het jaar 2022 op schema liggen.

BUIG uitgaven 2022
De uitkeringslasten zijn aangepast waarbij rekening is gehouden met de meest recente prognose (t/m ultimo juni 2022) van de RSD. De bijdrage van het rijk (baten) is bijgesteld op basis van de nadere voorlopige beschikking.

6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie

Jaar realisatie

2020

Stand van zaken

Status

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.

Stand van zaken

Status

De instroom van statushouders die onder de nieuwe wet vallen komt op gang. Dit jaar hebben we nog te maken met een instroom van statushouders die onder de oude wet of nieuwe wet vallen. Bepalend bij dit laatste is de datum van 1 januari 2022 voor het opleggen van de inburgeringsplicht. Door de toenemende druk in de asielketen moeten statushouders die aan de gemeente gekoppeld zijn, versneld gehuisvest worden. De verwachting is dat de huisvestingstaakstelling voor de tweede helft van 2022 door het rijk verhoogd wordt. Dit betekent een grote opdracht voor gemeente en woningcorporaties die, in verband met het gebrek aan sociale huurwoningen, van partijen om creatieve en innovatieve oplossingen vraagt. We hebben intensief overleg met de corporaties om te bepalen op welke manier we op een goede wijze aan deze opdracht kunnen voldoen.

6.3.4 Uitvoeren Minimabeleid (inclusief schuldhulpverlening)

Jaar realisatie

2019

Stand van zaken

Status

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Jaar realisatie

2023

Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. "De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij?

Stand van zaken

Status

De Omgevingsvisie loopt in tijd uit de planning. De overige onderdelen zijn wel conform planning.
Met het steeds uitstellen van de inwerkingtreding van de wet wordt de planning steeds opgeschoven. Volgens de laatste berichten treedt de wet nu in werking op 1 januari 2023, maar dit is niet 100% zeker. De Omgevingswet heeft invloed op het gehele ruimtelijke domein en heeft ook de nodige raakvlakken met het sociale domein. De voorbereiding op het vergunningenproces, de overgang naar het nieuwe omgevingsplan en de verbetertrajecten van de diverse werkprocessen inclusief het anders werken zijn grote opgaven. Een belangrijk aandachtspunt is de noodzakelijke digitaliseringsslag die wordt gemaakt en de gevolgen voor het ICT-beheer bij (volledig) digitaal werken en werken met het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Sinds begin 2022 is er een raadswerkgroep Omgevingswet en worden de voor te leggen raadsbesluiten voorbesproken en toegelicht in deze werkgroep. Ook de planning en andere keuzes die richting uw raad gaan worden met elkaar in dit maandelijkse overleg afgestemd.  

8.3 Wonen en bouwen

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

Jaar realisatie

2027

Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug.

Stand van zaken

Status

De regie op woningbouwprogramma is een continu proces. Wij willen een continue bouwstroom op gang houden. De lokale overheid speelt bij het aanbieden van voldoende woongelegenheid een belangrijke regierol. Wij gaan samen met marktpartijen en woningcorporaties ervoor zorgen dat binnen de gemeente goede en voor alle doelgroepen de juiste woningen beschikbaar zijn. Om de behoefte in te vullen bieden wij een gedifferentieerd woningbouwprogramma aan en zetten wij in op kwaliteit (bouwen naar behoefte).
Voor een actueel beeld houden wij om de drie jaar een regionaal woningmarktonderzoek, de resultaten verwachten wij in het vierde kwartaal van dit jaar. Daarnaast zijn meerdere afspraken (o.a. Woondeal en prestatieafspraken), acties dan wel overeenkomsten opgesteld die het mogelijk maken om een gedifferentieerd woningbouwprogramma te realiseren in de loop der jaren. De Liemerse woonagenda wordt regelmatig geactualiseerd. Als verdieping op het regionale woningmarktonderzoek hebben wij een onderzoek “ontwikkeling (sociale) woningvoorraad” laten uitvoeren. Met dit onderzoek is verder ingezoomd op de gemeente en op de kernen. Gezien het onderzoek constateren wij dat de gemeente nog een forse opgave heeft maar de uitkomsten in lijn zijn met de vorige onderzoeken en het ingezet beleid (50% betaalbaar waarvan 30% sociaal, sturing op woningbouw/ richtlijnen notitie, afspraken in de woondeal enz.).
Bij betaalbaar bouwen zijn in de Liemers afspraken gemaakt betreft betaalbaarheid; namelijk dat 2/3 van de plannen worden gerealiseerd in het betaalbare segment (waarvan 30% in de sociale sector, 20% tot een prijs van € 250.000, 17% tot de NHG-grens en het overige deel in het vrije segment). Wel moeten we constateren dat de gemeente te maken heeft met veel harde plannen (met vastgestelde bestemmingsplannen) waarvan de afspraken al vastliggen en die niet geheel aansluiten op betaalbaarheidsafspraken. Bij wijzigingsverzoeken van het bestemmingsplan vormen deze afspraken wel de basis, zoals bij Enghuizen fase II. Wij houden u regelmatig op de hoogte van de ontwikkeling met betrekking tot de woningbouwplannen.

8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith

Jaar realisatie

2020

Stand van zaken

Status

8.4 Handhaving

8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid

Jaar realisatie

2019

Stand van zaken

Status

Deze pagina is gebouwd op 09/19/2022 08:37:19 met de export van 09/19/2022 08:08:47