Naam activiteit | Jaar realisatie | Status 2021 | Status 1e VGR | Status 2e VGR |
---|---|---|---|---|
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | 2022 | |||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | 2021 | |||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | 2025 | |||
4.1.7 Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat | 2022 | |||
4.1.8 Bevorderen deelname educatieaanbod van beperkt geletterden | 2023 | |||
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | 2022 | |||
4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu | 2021 | |||
4.1 Onderwijs
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen integraal huisvestingsplan (IHP). We reserveren middelen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |
Het IHP 2020 is eind 2019 vastgesteld. De financiële verantwoording van de scholen aan de Platanenlaan ronden we voor het eind van 2022 af. Dit geldt ook voor de verbouwing van de Guido Gezellestraat voor de Sterrenschool (basisonderwijs) en kinderopvang LiemersLotus inclusief het buitenterrein. De verbouwing van de Carrousel/de Maatjes is in volle gang. Het aanvullend onderzoek naar twee varianten onderwijshuisvesting en de mogelijke effecten hiervan op de omgeving van locatie Vestersbos ronden we voor het eind van het jaar 2022 af. |
Voorstel raad
De resultaten van het aanvullend onderzoek naar onderwijshuisvesting op locatie Vestersbos ontvangt u samen met de resultaten van een onderzoek naar mogelijkheden voor woningbouw op deze locatie. Dit komt met een voorstel vanuit het college in de eerste helft van 2023 naar u toe. | ||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | Jaar realisatie | 2021 |
---|---|---|
We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Het aanvullend onderzoek naar onderwijshuisvesting op de locatie Vestersbos is voor wat betreft het voortgezet onderwijs stopgezet. We zoeken naar een alternatieve oplossing. | ||||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | Jaar realisatie | 2025 | ||
Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Het onderwijs is als eerste verantwoordelijk voor het leesonderwijs. De bibliotheek heeft een belangrijke rol in het stimuleren van buitenschools lezen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat Nederland niet meer tot de vijftien best presterende landen behoort als het gaat om leesvaardigheid. In Zevenaar blijven we leesprojecten ondersteunen en zo nodig uitbreiden. Na corona is een aantal initiatieven weer opgestart zoals de boekstartcoach op het consultatiebureau. Ook de leesstimuleringsprojecten voor de basisscholen en het voortgezet onderwijs hebben plaatsgevonden. Uit evaluaties blijkt dat deze projecten effect hebben. Leerlingen hebben meer plezier in lezen en gaan meer lezen. Veel lezen is belangrijk voor het verbeteren van de leesvaardigheid en die leesvaardigheid komt goed van pas in alle lesvakken. | ||||
4.1.7 Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat | Jaar realisatie | 2022 | ||
Wij streven naar een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeente Zevenaar. Omdat een veilige omgeving voorwaarde is voor leren en ontwikkelen, werken wij met de netwerkpartners aan een eenduidig en sluitend stelsel van afspraken ten behoeve van het voorkomen en bestrijden van overlast, vandalisme en ander (crimineel) gedrag. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Om de netwerksamenwerking te versterken en sociale veiligheidsproblemen op school eenvoudiger op te lossen, hebben wij met het Liemers college en de politie basisteam Rivierenland-Oost in juni 2018 het convenant schoolveiligheid getekend. Voor de uitvoering hiervan zijn afspraken gemaakt over de thema’s mediawijsheid, cyclisch veiligheidsbeleid en genotsmiddelen en het jongerenwerk op school. Wij passen ons aan op de lopende ontwikkeling omtrent veiligheid en genotsmiddelen. Samen met onze maatschappelijke partners, waaronder IrisZorg, zetten wij ons in voor veiligheid op en rondom school. Komende tijd evalueren wij het convenant en maken indien nodig nieuwe afspraken. Het Halt-spreekuur op locatie Landeweer van het Liemers college gaat door. Halt voert één spreekuur per twee weken/per maand uit in het schooljaar. | ||||
4.1.8 Bevorderen deelname educatieaanbod van beperkt geletterden | Jaar realisatie | 2023 | ||
We streven ernaar dat meer inwoners in de gemeente Zevenaar de reken- en taalbasisvaardigheden beheersen zodat zij mee kunnen doen in onze samenleving. Het draagt bij aan inclusie, aan een betere gezondheid, een betere financiële positie en meer kansen op de arbeidsmarkt. Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van hun kinderen. Naast de doorontwikkeling van de netwerksamenwerking binnen het Taalhuis blijft het gemeentelijk (preventieve) beleid t.b.v. lees- en taalstimulering, een aanjager voor het bewustwordingsproces dat Lezen Loont! |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Het Taalhuis de Liemers vormt een steeds sterker samenwerkingsnetwerk tussen de aanbieders van volwasseneneducatie, te weten Kunstwerk! de bibliotheek, Prago, ROC Rijn IJssel, de RSD, Mikado en welzijnsorganisatie Caleidoz. Doel is om taaleducatie zoveel mogelijk in samenhang met elkaar te organiseren, om deelname voor onze inwoners zo laagdrempelig mogelijk te maken. De komende tijd werken we aan de doorontwikkeling van het Taalhuis zodat we sterker staan in de strijd tegen laaggeletterdheid. |
4.2 Kinderopvang
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De jaarlijkse subsidies passen binnen de geraamde begrotingen. Dit geeft geen aanleiding tot verdere aantekeningen. |
4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME)
4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu | Jaar realisatie | 2021 |
---|---|---|
De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Niet volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |
De overdracht van NME naar Kunstwerk! is per 1 september 2022 gerealiseerd. |