Naam activiteit | Jaar realisatie | Status 2021 | Status 1e VGR | Status 2e VGR |
---|---|---|---|---|
6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving | 2022 | |||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | 2022 | |||
6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg | 2022 | |||
6.1.4 Vergroten grip op kosten | 2022 | |||
6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen | 2022 | |||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | 2022 | |||
6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid | 2020 | |||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | 2021 | |||
6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd | 2023 | |||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | 2024 | |||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | 2022 | |||
6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid) | 2023 | |||
6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede | 2023 | |||
6.3.8 Sneller signaleren van schulden | 2023 | |||
6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden | 2023 | |||
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang
6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Wij dagen onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld uit om zelf met goede ideeën te komen en te participeren bij beleidsvorming. Wij organiseren hiervoor rondetafelgesprekken. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2020 is vanuit een bestemmingsreserve een bedrag van € 150.000, te besteden t/m 2023, beschikbaar gesteld voor DoeDuiten. Met deze subsidieregeling is het mogelijk om inwonersinitiatieven een duwtje in de rug te geven. | ||||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | Jaar realisatie | 2022 | ||
Voor het realiseren van de structuurversterking in het sociaal domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2022 vindt regelmatig overleg plaats met Caleidoz over de uitvoering van welzijnsactiviteiten, passend bij de actuele ontwikkelingen, thema's en vraagstukken. Dit is ook gerelateerd aan de door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023. Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, Onderwijs. | ||||
6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg | Jaar realisatie | 2022 | ||
Het voeren van eigen regie door inwoners staat of valt met de toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg. Wij stellen daarom alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. Of iemand nu het adres van de lokale voetbalclub zoekt of acuut intensieve zorg nodig heeft, de weg naar het antwoord moet snel gevonden worden, zonder omwegen of onnodig oponthoud. Dit vraagt om een slimme inrichting van het hele veld en om adequate informatie hierover voor iedereen die dit aangaat. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Wij stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. | ||||
6.1.4 Vergroten grip op kosten | Jaar realisatie | 2022 | ||
Meer grip op financiën is essentieel om goed in te (kunnen) spelen op (toenemende) ondersteunings- en zorgvragen. Tegelijkertijd is er de wens om in de aanpak meer flexibiliteit in te bouwen om bijvoorbeeld (tijdelijke) initiatieven te honoreren en om budget te reserveren voor de inzet van subsidies en innovatie. Ook is het wenselijk om de verschuiving te realiseren van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen, waarbij we meer preventief en domeinoverstijgend te werk gaan: jeugd, maatschappelijke ontwikkeling, participatie en onderwijs. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |
We gaan door op de ingeslagen weg die uw gemeenteraad is ingeslagen met het Beleidskader Jeugdwet, Wmo en Participatie. Er is een aantal effecten die een grote invloed hebben op de kosten. Het personeelstekort binnen de zorgketen, blijvende stijging van het aantal zorgvragen, maar ook de complexiteit daarvan. Deze ontwikkelingen vragen om een gezamenlijke aanpak tussen gemeente, zorgaanbieders, voorliggend veld en andere betrokken partijen. Daarbij hebben we de afgelopen jaren veel consulenten ingehuurd om ons te helpen bij het bedienen van onze inwoners. Door ontwikkelingen als de herindeling en corona was het niet inzichtelijk of de behoefte aan tijdelijke expertise gerelateerd was aan deze ontwikkelingen of dat het een structurele formatievraag is. Hierdoor is deze tijdelijke inhuur nooit omgezet naar vaste formatie. Aan een onafhankelijk adviseur is gevraagd om een berekening te maken van het aantal consulenten dat nodig is om uitvoering te geven aan ons dienstverleningsmodel. Uit deze berekening blijkt dat het aantal vaste medewerkers verdubbeld moet worden. We willen dus stoppen met de inzet van incidentele middelen voor personeel en stellen u voor deze middelen structureel beschikbaar te stellen. In deze voortgangsrapportage gaan we nog uit van de inzet van inhuur voor 2022. In de meerjarenbegroting 2023-2026 vindt u een voorstel om de formatie en het daarbij behorende budget structureel te verhogen. We hebben als status 'Niet volgens plan' (oranje) vermeld ondanks de forse bijraming van zowel formatieve budgetten als zorgkosten. De status is niet rood gemarkeerd omdat we wel een realistische inschatting kunnen maken van de te verwachten kosten. |
Voorstel raad
Kennisnemen van de gevraagde financiële bijstellingen in de 2e voortgangsrapportage 2022 en de meerjarenbegroting 2023-2026. | ||
6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen, bij te sturen en te delen is het belangrijk om een instrumentarium te ontwikkelen om te monitoren. Het gaat hierbij onder andere om verhalen van inwoners, cliëntervaringen en kwantitatieve informatie. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2021 hebben we op projectmatige basis dashboards voor het sociaal domein ontwikkeld. We hebben hierbij rekening gehouden met het waarborgen van privacy, datakwaliteit, verhogen van datageletterdheid bij eindgebruikers, juiste toepassing van techniek en optimalisatie van processen. De dashboards moeten nog verder ontwikkeld worden. Dit zal in 2022 maar ook in 2023 verder vorm krijgen. |
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Jeugdhulp en Wmo zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De jaarplanning 2023 voor de regio Centraal Gelderland rondom samenwerking op het organiseren van jeugdzorg is bijna gereed. Zo starten we dit jaar nog met de nieuwe aanbesteding voor jeugdhulp verblijf. Dit moet zomer 2023 afgerond zijn. Ook zal in 2023 duidelijk worden wat de consequenties zijn van de hervormingsagenda jeugdzorg en wat dat voor de inkoop en organisatie betekent. Het lokale contractmanagement richt zicht voornamelijk op de voor Zevenaar belangrijkste partners, qua kwaliteit en omvang. | ||||
6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid | Jaar realisatie | 2020 | ||
Zorg en veiligheid liggen in de aanpak vaak in elkaars verlengde. Om goede ondersteuning en zorg tot stand te brengen èn te handelen in het belang van de veiligheid en leefbaarheid, moeten (zorg)professionals goed samenwerken met hun veiligheidspartners. Ook is de ontwikkeling van een preventieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met de lokale toegang en zorg- en maatschappelijke partners belangrijk. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Voor 2022 en 2023 staan de volgende acties gepland: | ||||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | Jaar realisatie | 2021 | ||
Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Voor 2021 gaan we hiertoe activiteiten doorontwikkelen met betrokken organisaties. Het project met het expertisecentrum Mantelzorg stopt aan het einde van 2020. We zetten nu in om meer maatwerk te leveren aan de inwoners en te voldoen aan de bezuinigingsopdracht die de raad in 2019 heeft gegeven. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Er wordt invulling gegeven aan de ondersteuning van mantelzorgers in bestaande structuren en activiteiten. Belangrijke elementen zijn respijtzorg, informatie en ondersteuning en collectieve activiteiten. Dit is gerelateerd aan de aanbevelingen uit het rapport 'Samen sterk voor mantelzorgers' uit december 2020. De bezuinigingsopdracht uit 2019 is begin 2021 volgens plan gerealiseerd. | ||||
6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd | Jaar realisatie | 2023 | ||
Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting zijn de onderstaande resultaten voor 2021 in beeld. Gedurende het begrotingsjaar rapporteren we over de realisatie, voortgang en samenstelling van de uitvoeringsagenda. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 wordt per jaar een Uitvoeringsagenda opgesteld. In 2022 hebben we gewerkt aan de volgende onderwerpen:
Bij dit rijtje komen de komende tijd pilots die gaan over innovatieve ideeën binnen het sociaal domein. We gaan inzetten op preventie en voorliggende voorzieningen. Deels door samen met partners innovatie ideeën te ontwikkelen om het probleem van de verhoogde instroom en personeelstekort integraal aan te vliegen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van kortdurende hulp door de gemeente. |
6.3 (Arbeids)Participatie
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | Jaar realisatie | 2024 |
---|---|---|
Het beleid is erop gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking, jongeren tot 27 jaar en zorgklanten. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De RSD heeft in juni 2021 een nieuwe bestuurlijke opdracht gekregen voor de periode 2021 t/m 2023. De managementrapportage van de RSD t/m juni 2022 laat o.a. zien dat de afgesproken KPI's voor het jaar 2022 op schema liggen. BUIG uitgaven 2022 | ||||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | Jaar realisatie | 2022 | ||
We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
De instroom van statushouders die onder de nieuwe wet vallen komt op gang. Dit jaar hebben we nog te maken met een instroom van statushouders die onder de oude wet of nieuwe wet vallen. Bepalend bij dit laatste is de datum van 1 januari 2022 voor het opleggen van de inburgeringsplicht. Door de toenemende druk in de asielketen moeten statushouders die aan de gemeente gekoppeld zijn, versneld gehuisvest worden. De verwachting is dat de huisvestingstaakstelling voor de tweede helft van 2022 door het rijk verhoogd wordt. Dit betekent een grote opdracht voor gemeente en woningcorporaties die, in verband met het gebrek aan sociale huurwoningen, van partijen om creatieve en innovatieve oplossingen vraagt. We hebben intensief overleg met de corporaties om te bepalen op welke manier we op een goede wijze aan deze opdracht kunnen voldoen. |
Voorstel raad
Samen met de woningcorporaties hebben we intensief overleg over de uitvoering van de huisvestingstaakstelling en de wijze waarop we daaraan kunnen voldoen. Dit betekent dat ook alternatieve vormen van huisvesting onderwerp van gesprek zijn. Met de woningcorporaties maken we ons sterk voor een humane en passende huisvesting van statushouders. Hierover voeren we ook overleg met het COA en de provincie als toezichthouder. | ||
6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid) | Jaar realisatie | 2023 |
---|---|---|
Voor inwoners geeft werk de grootste kans om (langdurige) armoede te doorbreken. Werk zorgt niet alleen voor meer inkomen maar draagt bij aan het eigen maatschappelijk welbevinden. Het accepteren van een baan vergroot de kans om door te groeien en in de toekomst meer te gaan verdienen. De RSD voert de opdracht uit om mensen in een uitkering te begeleiden naar werk. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
RSD de Liemers zet zich vanuit de nieuwe bestuurlijke opdracht 2021-2023 in om meer mensen met een bijstandsuitkering te begeleiden naar betaald werk. | ||||
6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede | Jaar realisatie | 2023 | ||
Een deel van de inwoners die leeft in armoede wordt nog niet bereikt. Niet iedereen is op de hoogte van het bestaan van minimaregelingen. Wij geven meer bekendheid aan de minimaregelingen. Dit zodat huishoudens die meer gebruik maken van minimaregelingen (lokaal en landelijk) per maand meer geld overhouden om vrij te besteden. Naast de verbetering van het bereik kijken wij ook naar een efficiëntere regeling voor het meedoen in de samenleving op het gebied van sport en cultuur. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
In september 2022 zal in samenwerking met de afdeling ruimtelijke ordening een woonlastenkrant worden verstrekt onder de inwoners van de gemeente Zevenaar. In deze krant brengen we onder meer de minimaregelingen (inclusief de energietoeslag) onder de aandacht. Tevens brengen we eind 2022 een folder uit met betrekking tot de minimaregelingen. De folder wordt verspreid via onder andere onze partners die deel uitmaken van het armoede-overleg. | ||||
6.3.8 Sneller signaleren van schulden | Jaar realisatie | 2023 | ||
We gaan inwoners met (beginnende) schulden vroegtijdig en actief benaderen om samen met hen te kijken wat nodig is. Dit om te voorkomen dat schulden van inwoners verder oplopen. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Er zijn 431 meldingen in het kader van vroegsignalering in het tweede kwartaal ontvangen waarvan 350 benaderd zijn. Dit heeft geleid tot acht inwoners die geholpen zijn. | ||||
6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden | Jaar realisatie | 2023 | ||
Het is niet voor iedereen eenvoudig om uit te komen met het inkomen. Als je financiële vaardigheden mist, is de kans op financiële problemen groter. Wij werken daarom aan verbetering van financiële vaardigheden van inwoners. Waar mogelijk kan een minder zwaar alternatief dan bewindvoering, zoals budgetbeheer, de inwoner verder helpen. |
Stand van zaken | Rek. 2021 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Consulenten SHV verwijzen door naar budgetbeheer en schuldhulpmaatje. Er is geen informatie over de aantallen. Dit pakken we op in het derde kwartaal 2022. |
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang |
---|
Doelstelling
- | Vanaf 2023 geven we voor de toegang per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | We zien nog altijd stijgende kosten met betrekking tot de toegang per inwoner. Ook het Gelders gemiddelde laat een stijgende lijn zien. We kwamen de afgelopen jaren dichter in de buurt van het Gelders gemiddelde. Alleen bij de begroting van 2022 is dit verschil weer toegenomen. De werkelijke cijfers kunnen we nog niet relateren aan het Gelders gemiddelde omdat deze nog niet bekend zijn over 2021. |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2021 scoort minimaal 88%, van de ouders van en jongeren met een individuele voorziening voor jeugdhulp op de vraag: "Bent u goed geholpen bij vragen en problemen?" minimaal een voldoende. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het CEO Jeugd was gereed in mei 2022. Daaruit bleek onder andere dat zowel jongeren als hun ouders vinden dat zij voldoende geholpen zijn bij hun vragen en problemen. |
- | Vanaf 2020 geven we voor de Wmo (op de taakvelden 6.6 en 6.71) per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland | |
---|---|---|
Stand van zaken | De situatie in Zevenaar is niet wezenlijk veranderd ten opzichte van 2021 als het gaat om de lokale factoren als vergrijzing en bieden van relatief veel maatwerk. Het landelijk ingestelde abonnementstarief is van invloed op het gebruik van maatwerk voor onze inwoners. We blijven kijken naar mogelijkheden om algemene voorzieningen te creëren die voor de gemeente en de inwoner goed werken. Daar betrekken we onze lokale voorzieningen bij. Die kennen onze inwoners het beste. |
- | In 2023 zijn de bezuinigingsmaatregelen van in totaal twee miljoen euro binnen het sociaal domein gehaald zoals deze in de begroting 2020-2023 zijn vastgesteld. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Door de recente ontwikkelingen van personeelstekorten, stijgende wachtlijsten en toename en complexiteit van de zorgvraag moeten we kritisch kijken naar de behoefte van onze inwoners en naar de mogelijkheden om aan deze behoefte te voldoen. We nemen de vastgestelde bezuinigingsopdracht onder de loep om te kijken of deze maatregelen nog het gewenste effect hebben in de huidige tijd. in het komende jaar komen wij met voorstellen om de huidige problematiek het hoofd te bieden. Het kan zijn dat hiermee maatregelen teruggedraaid of bijgesteld worden. |
- | In de jaren 2020 t/m 2023 woont minimaal 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Per 1.000 inwoners wonen 945 inwoners van 75+ zelfstandig tegenover 917 volgens het Gelderse gemiddelde. |
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning |
---|
Doelstelling
- | Vanaf 2023 geven we, per duizend jeugdigen, niet meer uit aan maatwerkdienstverlening 18- (taakveld 6.72) en geëscaleerde zorg (taakveld 6.82) dan gemiddeld in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | In 2022 hebben we nog te maken met het na-ijl effect van de uitgestelde zorg door corona. Het zal overigens nog wel een paar jaar duren voordat we weer op een regulier gebruik zitten. We hebben te maken met complexere casuïstiek, waardoor trajecten langer duren en duurder zijn. |
- | Vanaf 2023 is het aantal jeugdigen met jeugdhulp met verblijf niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het regionaal expertise team functioneert inmiddels als bedoeld en krijgt steeds meer bekendheid. We sluiten aan bij regionale initiatieven (werving pleegouders, omgangshuis) en deze lopen naar verwachting. |
- | Vanaf 2023 is het aantal jongeren met een gedwongen maatregel niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | De Gelderse Verbeteragenda wordt uitgevoerd. |
- | Van alle casussen waar het gebiedsteam bij betrokken is neemt het aantal casussen dat als onveilig wordt gedefinieerd en waar een acute interventie nodig is jaarlijks met 5% af. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Nu de pilot is verlengd wordt er gewerkt aan verdere implementatie van de taken en werkzaamheden van het team Zorg&Veiligheid. Samenwerking met de ketenpartners staat daarbij centraal. |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 77% van de ouders en jeugdigen met een individuele voorziening op de vraag "Door de hulp gaat het beter met de jongere op school, werk of dagbesteding" dat het beter gaat met de jongere. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het CEO Jeugd was gereed in mei 2022. Daaruit bleek onder andere dat zowel jongeren als hun ouders vinden dat zij voldoende geholpen zijn bij hun vragen en problemen. |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 60%, van de inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening op de vraag "mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij … (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk)" minimaal een 7. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2021 is dit jaar in februari gestart. Dit was één van de aanbevelingen uit de evaluatie van de aanpak in 2021. De data worden verzameld en conform de verplichting vanuit het rijk uiterlijk 1 juli aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (Wmo) en het ministerie VWS (jeugd). Het rapport met daarin de analyse van de data wordt opgesteld. |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 geeft minimaal 75% van het aantal Wmo cliënten met één of meerdere van de volgende maatwerkvoorzieningen; begeleiding, dagbesteding, vervoer, rolstoel aan dat hij/zij beter kan meedoen aan de samenleving. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2021 is dit jaar in februari gestart. Dit was één van de aanbevelingen uit de evaluatie van de aanpak in 2021. De data worden verzameld en conform de verplichting vanuit het rijk uiterlijk 1 juli aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (Wmo) en het ministerie VWS (jeugd). Het rapport met daarin de analyse van de data wordt opgesteld. |
6.3 (Arbeids)Participatie |
---|
Doelstelling
- | Het aantal cliënten dat vanuit de toegang instroomt in Zevenaar Schuldenvrij neemt vanaf 2020 jaarlijks toe met 5%. | |
---|---|---|
Stand van zaken | We voeren de wettelijke taak 'vroegsignalering schulden' uit. Dit betekent dat we signalen van betalingsachterstanden ontvangen van de wettelijke signaalpartners waaronder zorgverzekeraars en woningbouwcorporaties. Op deze manier komen inwoners met financiële problemen eerder bij ons in beeld, zodat wij problematische schulden kunnen voorkomen. We verwachten dat door de hoge inflatie en hoge energieprijzen meer mensen in schulden komen. |
- | Het aantal Zevenaarse inwoners dat in trede 1/2a bij RSD “de Liemers” zit en bekend is en een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar neemt jaarlijks toe met 3%” ten opzichte van 2019. | |
---|---|---|
Stand van zaken | In de raadsvergadering van 2 juni 2021 heeft de raad de RSD een nieuwe opdracht voor het tijdvak 2021 - 2023 meegegeven. In deze nieuwe opdracht heeft de begeleiding van zorgklanten (trede 1 en 2a) een structureel karakter gekregen. Gemeente en RSD werken hierbij nauw samen met als doel om deze mensen weer nieuw perspectief te bieden. |