6. Sociaal domein

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2021

Status 1e VGR

Status 2e VGR

6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving

2022

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

2022

6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg

2022

6.1.4 Vergroten grip op kosten

2022

6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen

2022

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

2022

6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid

2020

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

2021

6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd

2023

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

2024

6.3.3 Inburgeringsbeleid

2022

6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid)

2023

6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede

2023

6.3.8 Sneller signaleren van schulden

2023

6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden

2023

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving

Jaar realisatie

2022

Wij dagen onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld uit om zelf met goede ideeën te komen en te participeren bij beleidsvorming. Wij organiseren hiervoor rondetafelgesprekken.
Wij gaan het zelf organiserend vermogen en de denkkracht in de stad, wijken en dorpen optimaliseren. Uitgangspunten die we hierbij hanteren zijn: bewoners als eerste aan zet, gelijkwaardige partners, alleen op verzoek, ‘ja en’ cultuur, benut wat er is, olievlek en gewoon doen. Deze uitgangspunten passen we toe in het krachtlokaal: hét Zevenaarse platform voor inwonerinitiatieven. Het burgerbudget maakt het mogelijk om samen met de inwoners projecten op te pakken en te realiseren. Deze activiteit is verbonden met activiteiten in het kader van burgerparticipatie en leefbaarheid in programma 0.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2020 is vanuit een bestemmingsreserve een bedrag van € 150.000, te besteden t/m 2023, beschikbaar gesteld voor DoeDuiten. Met deze subsidieregeling is het mogelijk om inwonersinitiatieven een duwtje in de rug te geven.

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

Jaar realisatie

2022

Voor het realiseren van de structuurversterking in het sociaal domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2022 vindt regelmatig overleg plaats met Caleidoz over de uitvoering van welzijnsactiviteiten, passend bij de actuele ontwikkelingen, thema's en vraagstukken. Dit is ook gerelateerd aan de door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023.
Caleidoz en andere maatschappelijke partners werken samen aan activiteiten, zoals het Financieel Trefpunt, en werken samen in netwerken rondom thema's zoals eenzaamheid en dementie.

Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, Onderwijs.

6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg

Jaar realisatie

2022

Het voeren van eigen regie door inwoners staat of valt met de toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg. Wij stellen daarom alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. Of iemand nu het adres van de lokale voetbalclub zoekt of acuut intensieve zorg nodig heeft, de weg naar het antwoord moet snel gevonden worden, zonder omwegen of onnodig oponthoud. Dit vraagt om een slimme inrichting van het hele veld en om adequate informatie hierover voor iedereen die dit aangaat.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Wij stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden.
De ontsluiting van de sociale kaart App Wegwijs in Zevenaar is gereed. Eind 2022 starten we met het communicatietraject hiervoor.

6.1.4 Vergroten grip op kosten

Jaar realisatie

2022

Meer grip op financiën is essentieel om goed in te (kunnen) spelen op (toenemende) ondersteunings- en zorgvragen. Tegelijkertijd is er de wens om in de aanpak meer flexibiliteit in te bouwen om bijvoorbeeld (tijdelijke) initiatieven te honoreren en om budget te reserveren voor de inzet van subsidies en innovatie. Ook is het wenselijk om de verschuiving te realiseren van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen, waarbij we meer preventief en domeinoverstijgend te werk gaan: jeugd, maatschappelijke ontwikkeling, participatie en onderwijs.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

We gaan door op de ingeslagen weg die uw gemeenteraad is ingeslagen met het Beleidskader Jeugdwet, Wmo en Participatie. Er is een aantal effecten die een grote invloed hebben op de kosten. Het personeelstekort binnen de zorgketen, blijvende stijging van het aantal zorgvragen, maar ook de complexiteit daarvan. Deze ontwikkelingen vragen om een gezamenlijke aanpak tussen gemeente, zorgaanbieders, voorliggend veld en andere betrokken partijen.

Daarbij hebben we de afgelopen jaren veel consulenten ingehuurd om ons te helpen bij het bedienen van onze inwoners. Door ontwikkelingen als de herindeling en corona was het niet inzichtelijk of de behoefte aan tijdelijke expertise gerelateerd was aan deze ontwikkelingen of dat het een structurele formatievraag is. Hierdoor is deze tijdelijke inhuur nooit omgezet naar vaste formatie. Aan een onafhankelijk adviseur is gevraagd om een berekening te maken van het aantal consulenten dat nodig is om uitvoering te geven aan ons dienstverleningsmodel. Uit deze berekening blijkt dat het aantal vaste medewerkers verdubbeld moet worden. We willen dus stoppen met de inzet van incidentele middelen voor personeel en stellen u voor deze middelen structureel beschikbaar te stellen. In deze voortgangsrapportage gaan we nog uit van de inzet van inhuur voor 2022. In de meerjarenbegroting 2023-2026 vindt u een voorstel om de formatie en het daarbij behorende budget structureel te verhogen.

We hebben als status 'Niet volgens plan' (oranje) vermeld ondanks de forse bijraming van zowel formatieve budgetten als zorgkosten. De status is niet rood gemarkeerd omdat we wel een realistische inschatting kunnen maken van de te verwachten kosten.

Voorstel raad

Kennisnemen van de gevraagde financiële bijstellingen in de 2e voortgangsrapportage 2022 en de meerjarenbegroting 2023-2026.

6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen

Jaar realisatie

2022

Om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen, bij te sturen en te delen is het belangrijk om een instrumentarium te ontwikkelen om te monitoren. Het gaat hierbij onder andere om verhalen van inwoners, cliëntervaringen en kwantitatieve informatie.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2021 hebben we op projectmatige basis dashboards voor het sociaal domein ontwikkeld. We hebben hierbij rekening gehouden met het waarborgen van privacy, datakwaliteit, verhogen van datageletterdheid bij eindgebruikers, juiste toepassing van techniek en optimalisatie van processen. De dashboards moeten nog verder ontwikkeld worden. Dit zal in 2022 maar ook in 2023 verder vorm krijgen.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

Jaar realisatie

2022

Jeugdhulp en Wmo zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De jaarplanning 2023 voor de regio Centraal Gelderland rondom samenwerking op het organiseren van jeugdzorg is bijna gereed. Zo starten we dit jaar nog met de nieuwe aanbesteding voor jeugdhulp verblijf. Dit moet zomer 2023 afgerond zijn. Ook zal in 2023 duidelijk worden wat de consequenties zijn van de hervormingsagenda jeugdzorg en wat dat voor de inkoop en organisatie betekent.

Het lokale contractmanagement richt zicht voornamelijk op de voor Zevenaar belangrijkste partners, qua kwaliteit en omvang.

6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid

Jaar realisatie

2020

Zorg en veiligheid liggen in de aanpak vaak in elkaars verlengde. Om goede ondersteuning en zorg tot stand te brengen èn te handelen in het belang van de veiligheid en leefbaarheid, moeten (zorg)professionals goed samenwerken met hun veiligheidspartners. Ook is de ontwikkeling van een preventieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met de lokale toegang en zorg- en maatschappelijke partners belangrijk.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Voor 2022 en 2023 staan de volgende acties gepland:
• Met betrekking tot de toekomsttuinen is besloten dat we daar in 2022 geen mensen voor vrij kunnen maken om een bijdrage te leveren.
• De nieuwe aanmeldroute voor kinderbeschermingszaken is inmiddels gestart. Ook doen zich wat kinderziektes voor, maar die worden in regionaal verband gemonitord en aangepakt.
• Samen Veilig Zevenaar voeren we ook verder uit. Inmiddels zijn er twee medewerkers gecertificeerde aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling.

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

Jaar realisatie

2021

Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Voor 2021 gaan we hiertoe activiteiten doorontwikkelen met betrokken organisaties. Het project met het expertisecentrum Mantelzorg stopt aan het einde van 2020. We zetten nu in om meer maatwerk te leveren aan de inwoners en te voldoen aan de bezuinigingsopdracht die de raad in 2019 heeft gegeven.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Er wordt invulling gegeven aan de ondersteuning van mantelzorgers in bestaande structuren en activiteiten. Belangrijke elementen zijn respijtzorg, informatie en ondersteuning en collectieve activiteiten. Dit is gerelateerd aan de aanbevelingen uit het rapport 'Samen sterk voor mantelzorgers' uit december 2020. De bezuinigingsopdracht uit 2019 is begin 2021 volgens plan gerealiseerd.
Om invulling te geven aan de aanbevelingen uit het rapport is voor het jaar 2022 aan Caleidoz een subsidie verleend.

6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd

Jaar realisatie

2023

Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting zijn de onderstaande resultaten voor 2021 in beeld. Gedurende het begrotingsjaar rapporteren we over de realisatie, voortgang en samenstelling van de uitvoeringsagenda.
Jeugd en Wmo:
•   doorontwikkeling toezicht en handhaving zorg Jeugd en Wmo
•   actualisatie beleid Sociaal Medische Indicatie
•   doorlopende voorlichting over beschikbaarheid cliëntondersteuning
•   voorkomen eenzaamheid
•   inzetten op E-health bij zorgaanbod
Wmo:
•   er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   implementatie decentralisatie beschermd wonen
•   lokale aanbestedingen Wmo (huishoudelijke ondersteuning zonder regie en hulpmiddelen)
•   activiteiten gericht op ouderenbeleid (focus op voorkomen eenzaamheid,  zelfredzaamheid 75+ en ouderenmishandeling)
•   inrichting samenwerkingsketen Dementie
•   borgen van bemoeizorgtrajecten (ggz)
Jeugd:
•   er is een cliëntervaringsonderzoek Jeugd 2020 uitgevoerd
•   implementatie van activiteiten Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming
•   uitvoeren regionaal Transformatieplan Jeugd (o.a. thema’s complexe scheidingen,  versterken lokale toegang en jeugdhulp met verblijf)

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 wordt per jaar een Uitvoeringsagenda opgesteld. In 2022 hebben we gewerkt aan de volgende onderwerpen:

  • verdere implementatie Beschermd Wonen
  • versterking samenwerking met partners in de Jeugdbeschermingsketen
  • updaten verordening en beleidsregels Wmo
  • implementatie nieuw normenkader huishoudelijke ondersteuning
  • monitoring resultaten POH Jeugd en versterking interne samenwerking rondom huisartsen

Bij dit rijtje komen de komende tijd pilots die gaan over innovatieve ideeën binnen het sociaal domein. We gaan inzetten op preventie en voorliggende voorzieningen. Deels door samen met partners innovatie ideeën te ontwikkelen om het probleem van de verhoogde instroom en personeelstekort integraal aan te vliegen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van kortdurende hulp door de gemeente.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2024

Het beleid is erop gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking, jongeren tot 27 jaar en zorgklanten.
De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie voor Werk en Inkomen in de regio die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De RSD heeft in juni 2021 een nieuwe bestuurlijke opdracht gekregen voor de periode 2021 t/m 2023. De managementrapportage van de RSD t/m juni 2022 laat o.a. zien dat de afgesproken KPI's voor het jaar 2022 op schema liggen.

BUIG uitgaven 2022
De uitkeringslasten zijn aangepast waarbij rekening is gehouden met de meest recente prognose (t/m ultimo juni 2022) van de RSD. De bijdrage van het rijk (baten) is bijgesteld op basis van de nadere voorlopige beschikking.

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Niet volgens plan

De instroom van statushouders die onder de nieuwe wet vallen komt op gang. Dit jaar hebben we nog te maken met een instroom van statushouders die onder de oude wet of nieuwe wet vallen. Bepalend bij dit laatste is de datum van 1 januari 2022 voor het opleggen van de inburgeringsplicht. Door de toenemende druk in de asielketen moeten statushouders die aan de gemeente gekoppeld zijn, versneld gehuisvest worden. De verwachting is dat de huisvestingstaakstelling voor de tweede helft van 2022 door het rijk verhoogd wordt. Dit betekent een grote opdracht voor gemeente en woningcorporaties die, in verband met het gebrek aan sociale huurwoningen, van partijen om creatieve en innovatieve oplossingen vraagt. We hebben intensief overleg met de corporaties om te bepalen op welke manier we op een goede wijze aan deze opdracht kunnen voldoen.

Voorstel raad

Samen met de woningcorporaties hebben we intensief overleg over de uitvoering van de huisvestingstaakstelling en de wijze waarop we daaraan kunnen voldoen. Dit betekent dat ook alternatieve vormen van huisvesting onderwerp van gesprek zijn. Met de woningcorporaties maken we ons sterk voor een humane en passende huisvesting van statushouders. Hierover voeren we ook overleg met het COA en de provincie als toezichthouder.

6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid)

Jaar realisatie

2023

Voor inwoners geeft werk de grootste kans om (langdurige) armoede te doorbreken. Werk zorgt niet alleen voor meer inkomen maar draagt bij aan het eigen maatschappelijk welbevinden. Het accepteren van een baan vergroot de kans om door te groeien en in de toekomst meer te gaan verdienen. De RSD voert de opdracht uit om mensen in een uitkering te begeleiden naar werk.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

RSD de Liemers zet zich vanuit de nieuwe bestuurlijke opdracht 2021-2023 in om meer mensen met een bijstandsuitkering te begeleiden naar betaald werk.

6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede

Jaar realisatie

2023

Een deel van de inwoners die leeft in armoede wordt nog niet bereikt. Niet iedereen is op de hoogte van het bestaan van minimaregelingen. Wij geven meer bekendheid aan de minimaregelingen. Dit zodat huishoudens die meer gebruik maken van minimaregelingen (lokaal en landelijk) per maand meer geld overhouden om vrij te besteden. Naast de verbetering van het bereik kijken wij ook naar een efficiëntere regeling voor het meedoen in de samenleving op het gebied van sport en cultuur.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In september 2022 zal in samenwerking met de afdeling ruimtelijke ordening een woonlastenkrant worden verstrekt onder de inwoners van de gemeente Zevenaar. In deze krant brengen we onder meer de minimaregelingen (inclusief de energietoeslag) onder de aandacht. Tevens brengen we eind 2022 een folder uit met betrekking tot de minimaregelingen. De folder wordt verspreid via onder andere onze partners die deel uitmaken van het armoede-overleg.

6.3.8 Sneller signaleren van schulden

Jaar realisatie

2023

We gaan inwoners met (beginnende) schulden vroegtijdig en actief benaderen om samen met hen te kijken wat nodig is. Dit om te voorkomen dat schulden van inwoners verder oplopen.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Er zijn 431 meldingen in het kader van vroegsignalering in het tweede kwartaal ontvangen waarvan 350 benaderd zijn. Dit heeft geleid tot acht inwoners die geholpen zijn.
Een monitor van Divosa heeft laten zien dat het gemeenten lukt om gemiddeld met 17% van de inwoners op de vroegsignaleringslijst contact te krijgen en dat hiervan 21% hulp accepteert. Als we dit vertalen naar Zevenaar is dat twaalf inwoners geholpen zouden worden. Wij blijven dus iets achter bij het landelijk gemiddelde. Het aantal inwoners dat in het tweede kwartaal (acht inwoners) is geholpen is lager dan in het eerste kwartaal (elf). Vraag is hoe dat kan gezien het oplopen van de betalingsproblemen als gevolg van hogere prijzen. In het tweede halfjaar vragen we extra aandacht voor de vroegsignalering en onderzoeken we hoe we het resultaat kunnen verbeteren.

6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden

Jaar realisatie

2023

Het is niet voor iedereen eenvoudig om uit te komen met het inkomen. Als je financiële vaardigheden mist, is de kans op financiële problemen groter. Wij werken daarom aan verbetering van financiële vaardigheden van inwoners. Waar mogelijk kan een minder zwaar alternatief dan bewindvoering, zoals budgetbeheer, de inwoner verder helpen.

Stand van zaken

Rek. 2021

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Consulenten SHV verwijzen door naar budgetbeheer en schuldhulpmaatje. Er is geen informatie over de aantallen. Dit pakken we op in het derde kwartaal 2022.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we voor de toegang per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland.

Stand van zaken

We zien nog altijd stijgende kosten met betrekking tot de toegang per inwoner. Ook het Gelders gemiddelde laat een stijgende lijn zien. We kwamen de afgelopen jaren dichter in de buurt van het Gelders gemiddelde. Alleen bij de begroting van 2022 is dit verschil weer toegenomen. De werkelijke cijfers kunnen we nog niet relateren aan het Gelders gemiddelde omdat deze nog niet bekend zijn over 2021.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2021 scoort minimaal 88%, van de ouders van en jongeren met een individuele voorziening voor jeugdhulp op de vraag: "Bent u goed geholpen bij vragen en problemen?" minimaal een voldoende.

Stand van zaken

Het CEO Jeugd was gereed in mei 2022. Daaruit bleek onder andere dat zowel jongeren als hun ouders vinden dat zij voldoende geholpen zijn bij hun vragen en problemen.
De gemeente krijgt een 7 van de jongeren en een 7,6 van de ouders. Ook zijn jongeren en ouders tevreden over de hulpverlening (7,4 en 8,3).

 -

Vanaf 2020 geven we voor de Wmo (op de taakvelden 6.6 en 6.71) per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland

Stand van zaken

De situatie in Zevenaar is niet wezenlijk veranderd ten opzichte van 2021 als het gaat om de lokale factoren als vergrijzing en bieden van relatief veel maatwerk. Het landelijk ingestelde abonnementstarief is van invloed op het gebruik van maatwerk voor onze inwoners. We blijven kijken naar mogelijkheden om algemene voorzieningen te creëren die voor de gemeente en de inwoner goed werken. Daar betrekken we onze lokale voorzieningen bij. Die kennen onze inwoners het beste.

 -

In 2023 zijn de bezuinigingsmaatregelen van in totaal twee miljoen euro binnen het sociaal domein gehaald zoals deze in de begroting 2020-2023 zijn vastgesteld.

Stand van zaken

Door de recente ontwikkelingen van personeelstekorten, stijgende wachtlijsten en toename en complexiteit van de zorgvraag moeten we kritisch kijken naar de behoefte van onze inwoners en naar de mogelijkheden om aan deze behoefte te voldoen. We nemen de vastgestelde bezuinigingsopdracht onder de loep om te kijken of deze maatregelen nog het gewenste effect hebben in de huidige tijd. in het komende jaar komen wij met voorstellen om de huidige problematiek het hoofd te bieden. Het kan zijn dat hiermee maatregelen teruggedraaid of bijgesteld worden.

 -

In de jaren 2020 t/m 2023 woont minimaal 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig.

Stand van zaken

Per 1.000 inwoners wonen 945 inwoners van 75+ zelfstandig tegenover 917 volgens het Gelderse gemiddelde.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we, per duizend jeugdigen, niet meer uit aan maatwerkdienstverlening 18- (taakveld 6.72) en geëscaleerde zorg (taakveld 6.82) dan gemiddeld in Gelderland.

Stand van zaken

In 2022 hebben we nog te maken met het na-ijl effect van de uitgestelde zorg door corona. Het zal overigens nog wel een paar jaar duren voordat we weer op een regulier gebruik zitten. We hebben te maken met complexere casuïstiek, waardoor trajecten langer duren en duurder zijn.
We zetten dit jaar een aantal preventieve voorliggende voorzieningen in die mogelijk bijdragen aan een verminderende instroom in jeugdzorg of een sneller uitstroom uit jeugdzorg. Te weten: een schoolmaatschappelijk werker op elke basisschool, duidelijke afspraken met het onderwijs over aanvullende jeugdhulp, het bestendigen van een team zorg en veiligheid en de implementatie van nieuwe werkprocessen vanuit de Gelderse verbeteragenda jeugdbescherming.

 -

Vanaf 2023 is het aantal jeugdigen met jeugdhulp met verblijf niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Stand van zaken

Het regionaal expertise team functioneert inmiddels als bedoeld en krijgt steeds meer bekendheid.
Een analyse van de Jeugdhulp met verblijf heeft deels plaatsgevonden in voorbereiding op de aanbestedingen. Nader onderzoek in de vorm van interviews met consulenten volgt nog.
Inmiddels is de voorbereiding op de aanbesteding van de jeugdhulp met verblijf ook begonnen en neemt de gemeente Zevenaar daar in regionaal verband actief aan deel.

We sluiten aan bij regionale initiatieven (werving pleegouders, omgangshuis) en deze lopen naar verwachting.

 -

Vanaf 2023 is het aantal jongeren met een gedwongen maatregel niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Stand van zaken

De Gelderse Verbeteragenda wordt uitgevoerd.
• De Toekomsttuinen kunnen wij, gezien andere prioriteiten, het komende half jaar niet aan deelnemen. Wij volgen deze ontwikkeling in de regio.
• De Gelderse werkwijze rondom jeugdbescherming is gestart en wordt inmiddels ook onderzocht of het goed loopt.
• Het Convenant nazorg jeugdige ex-gedetineerden is door Zevenaar getekend.
Het percentage jongeren (12 – 23) met een reclasseringsmaatregel is in Zevenaar net zo hoog als in Gelderland als geheel (0,2%)

 -

Van alle casussen waar het gebiedsteam bij betrokken is neemt het aantal casussen dat als onveilig wordt gedefinieerd en waar een acute interventie nodig is jaarlijks met 5% af.

Stand van zaken

Nu de pilot is verlengd wordt er gewerkt aan verdere implementatie van de taken en werkzaamheden van het team Zorg&Veiligheid. Samenwerking met de ketenpartners staat daarbij centraal.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 77% van de ouders en jeugdigen met een individuele voorziening op de vraag "Door de hulp gaat het beter met de jongere op school, werk of dagbesteding" dat het beter gaat met de jongere.

Stand van zaken

Het CEO Jeugd was gereed in mei 2022. Daaruit bleek onder andere dat zowel jongeren als hun ouders vinden dat zij voldoende geholpen zijn bij hun vragen en problemen.
De gemeente krijgt een 7 van de jongeren en een 7,6 van de ouders. Ook zijn jongeren en ouders tevreden over de hulpverlening (7,4 en 8,3).

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 60%, van de inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening op de vraag "mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij … (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk)" minimaal een 7.

Stand van zaken

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2021 is dit jaar in februari gestart. Dit was één van de aanbevelingen uit de evaluatie van de aanpak in 2021. De data worden verzameld en conform de verplichting vanuit het rijk uiterlijk 1 juli aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (Wmo) en het ministerie VWS (jeugd). Het rapport met daarin de analyse van de data wordt opgesteld.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 geeft minimaal 75% van het aantal Wmo cliënten met één of meerdere van de volgende maatwerkvoorzieningen; begeleiding, dagbesteding, vervoer, rolstoel aan dat hij/zij beter kan meedoen aan de samenleving.

Stand van zaken

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2021 is dit jaar in februari gestart. Dit was één van de aanbevelingen uit de evaluatie van de aanpak in 2021. De data worden verzameld en conform de verplichting vanuit het rijk uiterlijk 1 juli aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (Wmo) en het ministerie VWS (jeugd). Het rapport met daarin de analyse van de data wordt opgesteld.

6.3 (Arbeids)Participatie

Doelstelling

 -

Het aantal cliënten dat vanuit de toegang instroomt in Zevenaar Schuldenvrij neemt vanaf 2020 jaarlijks toe met 5%.

Stand van zaken

We voeren de wettelijke taak 'vroegsignalering schulden' uit. Dit betekent dat we signalen van betalingsachterstanden ontvangen van de wettelijke signaalpartners waaronder zorgverzekeraars en woningbouwcorporaties. Op deze manier komen inwoners met financiële problemen eerder bij ons in beeld, zodat wij problematische schulden kunnen voorkomen. We verwachten dat door de hoge inflatie en hoge energieprijzen meer mensen in schulden komen.

 -

Het aantal Zevenaarse inwoners dat in trede 1/2a bij RSD “de Liemers” zit en bekend is en een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar neemt jaarlijks toe met 3%” ten opzichte van 2019.

Stand van zaken

In de raadsvergadering van 2 juni 2021 heeft de raad de RSD een nieuwe opdracht voor het tijdvak 2021 - 2023 meegegeven. In deze nieuwe opdracht heeft de begeleiding van zorgklanten (trede 1 en 2a) een structureel karakter gekregen. Gemeente en RSD werken hierbij nauw samen met als doel om deze mensen weer nieuw perspectief te bieden.

Deze pagina is gebouwd op 09/19/2022 08:37:19 met de export van 09/19/2022 08:08:47